Pytanie 1: Czy możliwe jest dostosowanie internatu szkolnego do potrzeb osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), w celu zwiększenia dostępności tego obiektu dla grupy docelowej przewidzianej w konkursie? W § 3, str. 6 Regulaminu wyboru projektów wskazano, że możliwe jest dofinansowanie: „…inwestycji w infrastrukturę i wyposażenie placówek oświatowych (edukacja podstawowa, ponadpodstawowa, wyższa) w celu zwiększenia jej dostępności dla osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), w tym:
1. Roboty budowlane (z wyłączeniem budowy nowych obiektów) w obiektach edukacji wraz z wyposażeniem w nowoczesny sprzęt w celu dostosowania infrastruktury pod kątem osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
2. Wyposażenie w niezbędny sprzęt dydaktyczny pod kątem osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
Czy internat szkolny można uznać za element „infrastruktury placówek oświatowych” lub „obiektów edukacji” w rozumieniu dokumentacji konkursowej, a tym samym czy może on być objęty zakresem wsparcia w ramach ogłoszonego naboru?
Odpowiedź: zgodnie z dokumentem stanowiącym załącznik do Regulaminu wyboru projektów – „Zasady kwalifikowalności wydatków w ramach (…) naboru nr FEWM.05.01-IZ.00-001/25” niekwalifikowalne są:
„26) wydatki związane z bazą noclegową i gastronomiczną (np. bursy, internaty, stołówki, bary itp.).”
Oznacza to, że internat szkolny, jako obiekt o charakterze bazy noclegowej, nie mieści się w katalogu infrastruktury, która może zostać objęta wsparciem w ramach wskazanego naboru. W konsekwencji jego dostosowanie do potrzeb osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi nie może stanowić kosztu kwalifikowalnego w projekcie.
Pytanie 2: Czy beneficjentem może być Liceum Ogólnokształcące, które zostało utworzone i wpisane do RSPO w bieżącym roku, a które obecnie nie prowadzi jeszcze kształcenia z uwagi na trwający pierwszy nabór uczniów?
Odpowiedź: Wnioskodawcą może być podmiot posiadający osobowość prawną i prowadzący placówkę systemu oświaty. W omawianym przypadku wnioskodawcą powinien być organ założycielski liceum.
Jeżeli szkoła faktycznie nie funkcjonuje, nie ma możliwości wykazania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), a tym samym nie może wskazać potrzeb tej grupy. W konsekwencji nie będzie mogła spełnić kryteriów wyboru projektów. Brak uczniów – zarówno ze SPE, jak i ogółem – na etapie aplikowania uniemożliwia również wykazanie zgodności z diagnozą potrzeb edukacyjnych, co stanowi kluczowy wymóg regulaminu.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami nowo powstałe placówki edukacyjne są zobowiązane do zapewnienia pełnej dostępności posiadanej infrastruktury dla wszystkich uczniów.