Pytanie 1:
• Kryterium 8 - Projekt partnerski – czy wszystkie projekty składane w naborze muszą być partnerskie? Jest to kryterium zerojedynkowe i jest opcja nie dotyczy, co sugeruje, że nie. Ale jest również napisane, że Spełnienie kryterium jest konieczne do przyznania dofinansowani., co zaś sugeruje, że tak.
• Kryterium 22 - Hierarchia sposobów postępowania z odpadami - 2 pkt. – przyznaje się, gdy projekt obejmuje działania dotyczące selektywnej zbiórki odpadów, przygotowania do ponownego użycia, recyclingu i odzysku materiałowego – czy aby otrzymać te 2 punkty trzeba wykazać wszystkie wymienione działania? Czy wystarczy część?
• Kryterium 23 – czy obliczenie mamy wykonać w stosunku do zwiększenia wkładu własnego o min. 2,01% czy zmniejszenia dofinansowania o 2,01%?
• W nawiązaniu do zapisów kryterium 21, ale podobne zapisy są w różnych kryteriach, mianowicie - W ramach oceny spełniania kryterium punktowana będzie zgodność zaplanowanego do wdrożenia przez Wnioskodawcę modelu GOZ z modelem RESOLVE opracowanego przez Fundację Ellen MacArthur – czy mamy rozumieć, że do wniosku o dofinansowanie trzeba będzie dołączyć oddzielny dokument (model GOZ), który zostanie wdrożony w ramach projektu? Czy sam projekt stanowi model GOZ? Proszę o doprecyzowanie. W przypadku oddzielnego dokumentu, który będzie trzeba stworzyć przed złożeniem wniosku, czy będzie on kosztem kwalifikowanym?
• W kontekście pytania 4 – jaka zatem jest różnica pomiędzy modelem GOZ a wskazanymi w kryterium 25 „dokumentami planistycznymi, związanymi z wdrażaniem idei GOZ lub strategii „zero waste”.”?
Odopowiedź:
• Kryterium 8 - Projekt partnerski – projekt nie musi być realizowany w partnerstwie. W takim przypadku ocena tego kryterium NIE DOTYCZY danego projektu.
• Kryterium 22 - Hierarchia sposobów postępowania z odpadami – zgodnie z opisem kryterium: przyznaje się 2 punkty, gdy projekt obejmuje działania dotyczące selektywnej zbiórki odpadów, przygotowania do ponownego użycia, recyclingu i odzysku materiałowego. W związku z powyższym projekt powinien obejmować wszystkie z ww. działań.
• Kryterium 23 - Poziom wkładu własnego - w ramach oceny spełniania kryterium ocenie podlegać będzie zadeklarowany przez Wnioskodawcę poziom wkładu własnego. Projekt otrzyma 2 pkt., gdy wkład własny wyniesie powyżej 2 % minimalnego poziomu. Tym samym zmniejszy się wówczas poziom dofinansowania w ramach wydatków kwalifikowalnych projektu.
• Kryterium 21 - Wnioskodawca powinien w samym wniosku i Biznesplanie wykazać zgodność modelu GOZ z odpowiednimi ścieżkami RESOLVE. GOZ i Zero Waste to dwa powiązane, ale nie tożsame, podejścia do zarządzania zasobami i minimalizacji odpadów. GOZ to szersza koncepcja, dążąca do maksymalnego wykorzystania zasobów i minimalizacji odpadów w całym cyklu życia produktu, podczas gdy celem Zero Waste jest eliminacja odpadów w źródle powstawania. Każdy projekt zależy od indywidualnej sytuacji Wnioskodawcy, a do dokonania oceny konieczna jest analiza całej dokumentacji projektu. To Wnioskodawca ma pełną wiedzę na temat planowanego projektu jego specyfiki, charakteru, sposobu realizacji itp. Bez szczegółowej wiedzy w tym zakresie i analizy planowanych zamierzeń inwestycyjnych nie ma możliwości prawidłowo zakwalifikować projektu do odpowiedniej kategorii. Wnioskodawca ma obowiązek dokonać samodzielnej oceny okoliczności faktycznych.
Projekt w powyższych kwestiach będzie oceniany przez ekspertów z dziedziny Gospodarka obiegu zamkniętego na podstawie przedłożonej dokumentacji i załączników.
Pytanie 2: Czy podmiot (Sp. z o.o.), której jedynym wspólnikiem (100%) udziałów jest gmina, może być wnioskodawcą w naborze: FEWM.02.11-IZ.00-001/25 Gospodarka o obiegu zamkniętym?
Odpowiedź: Podmioty uprawnione do udziału w naborze to Przedsiębiorstwa, zatem spółka z o.o. będzie badania pod kątem spełnienia kryteriów jako przedsiębiorstwo.
Pytanie 3: Czy w dokumentacji konkursowej jest zdefiniowane co należy rozumieć pod pojęciem odpadów? Jeśli tak to proszę o wskazanie tej definicji.
Jeśli takiej definicji nie ma proszę o informację jak należy rozumieć pojęcie „odpady” w kontekście konkursu, w tym kryteriów oceny:
- czy jest to bardziej odniesienie do definicji ustawowych, a więc należy uwzględniać tylko te odpady które objęte są/będą procedurą uzyskania pozwolenia/zezwolenia na przetwarzanie odpadów?
- czy raczej określenie to należy rozumieć szeroko, także do produktów, półproduktów, surowców które odpadami w świetle definicji ustawowej nie są, aczkolwiek w potocznym tego słowa znaczeniu są odpadem umożliwiającym np. ponowne przetworzenie i uzyskanie pełnowartościowego produktu. Zwłaszcza, że w tych kryteriach znajduje się m.in. określenie „odzysk i ponowne wykorzystanie szeroko rozumianych odpadów”.
Odpowiedź: Pojęcie odpadów należy rozumieć szerzej, niż w definicji ustawowej o której wspomniano.
Pytanie 4: Prośba o wyjaśnienie kwestii związanych z kryteriami:
1. Edukacja ekologiczna konsumentów i pracowników – w treści kryterium jest wpisane „(…) wraz z działaniami wewnątrz przedsiębiorstwa (szkolenie pracowników w zakresie wdrażania idei GOZ)” – jednakże w załączniku do Regulaminu Zasady kwalifikowalności wydatków do wydatków niekwalifikowanych zalicza się „szkolenia pracowników (z wyłączeniem przeszkolenia przez Wykonawcę pracowników Beneficjenta w zakresie obsługi specjalistycznego sprzętu nabytego w ramach projektu)”
Proszę o wyjaśnienie tej sprzeczności. Czy możemy kwalifikować szkolenie zw. z GOZ w ramach „koszty związane z edukacją ekologiczną (…)”
2. Gotowość do opracowania dokumentów w zakresie wdrożenia idei GOZ w przedsiębiorstwie
• Strategia zero waste – czy trzeba ją opracować przed złożeniem wniosku o dofinansowanie czy wystarczy zaplanować taki wydatek w budżecie, aby otrzymać punkty? Strategia ta widnieje w wykazie załączników do wniosku. Jeśli trzeba ją opracować przed złożeniem wniosku, to czy mamy koszty ponieść już teraz, a we wniosku wpisać ja jako pierwsze zadanie z datami po złożeniu wniosku?
• Wdrażany w ramach projektu Model GOZ jako dokument jest niewymaganym załącznikiem (brak go w wykazie załączników), pytanie czy trzeba taki dokument opracować przed złożeniem wniosku? Czy Eksperci będą mogli o taki dokument pytać, żeby go dołączyć do wniosku? Czy w takim razie dokument Model GOZ można traktować jako dokument planistyczny, związany z wdrażaniem idei GOZ, o którym mowa w ww. kryterium?
3. Współpraca w ramach symbiozy przemysłowej – czy aby otrzymać punkty w ramach tego kryterium należy załączyć do wniosku umowę o współpracy? Jest ona na liście załączników do wniosku. Czy musi to być umowa czy może być list intencyjny?
4. Komplementarność projektu – czy można wziąć pod uwagę inne projekty/inwestycje niefinansowane z UE, a ze środków własnych?
5. Zgodność z zasadą horyzontalną FEWiM – Cyfrowa transformacja – proszę o podanie przykładu działań wpływających na poprawę kompetencji przyszłości, nie jest to dla nas jasne
6. Zgodność z zasadą horyzontalną FEWiM – Gospodarcza transformacja Inteligentne specjalizacje – czy jeśli projekt nie wpisuje się w Inteligentne Specjalizacje to może zdobyć jakiekolwiek punkty w ramach tego kryterium?
Odpowiedź:
1. Kryterium Edukacja ekologiczna konsumentów i pracowników będzie oceniane zgodnie z Kartą z definicjami kryteriów wyboru projektów. 1 pkt zostanie przyznany gdy w projekcie przewidziano realizację działań edukacyjnych. Koszt związany z działaniami edukacyjnymi jest niekwalifikowalny.
2. Gotowość do opracowania dokumentów w zakresie wdrożenia idei GOZ w przedsiębiorstwie - Informuję, że jeżeli dokument planistyczny związany z wdrożeniem GOZ zostanie sporządzony do wniosku o dofinansowanie (przed dniem złożenia wniosku) lub w projekcie przewidziano opracowania przez przedsiębiorstwo dokumentów planistycznych, związanych z wdrażaniem idei GOZ lub strategii „zero waste”, uzyskają Państwo punkt w ramach kryterium "Gotowość do opracowania dokumentów w zakresie wdrożenia idei GOZ w przedsiębiorstwie". We wniosku o dofinansowanie należy wykazać faktyczne daty realizacji zadania/planowane daty. Jednocześnie informuję, że przedstawienie dodatkowych dokumentów planistycznych nie jest niezbędne - Spełnienie kryterium nie jest konieczne do przyznania dofinansowania (przyznanie 0 punktów nie dyskwalifikuje z możliwości uzyskania dofinansowania).
3. Współpraca w ramach symbiozy przemysłowej – aby otrzymać punkty w ramach tego kryterium należy załączyć do wniosku umowę o współpracy, o której mowa w zał. 3 do Regulaminu. Spełnienie kryterium nie jest konieczne do przyznania dofinansowania (przyznanie 0 punktów nie dyskwalifikuje z możliwości uzyskania dofinansowania).
4. Komplementarność projektu – W ramach oceny tego kryterium weryfikowana będzie komplementarność projektu z innymi przedsięwzięciami już zrealizowanymi, w trakcie realizacji lub wybranymi do realizacji i współfinansowanymi ze środków zagranicznych i polskich m.in. funduszy europejskich (w tym programów Interreg), kontraktów wojewódzkich, dotacji celowych itp. od 2014 roku. Premiowane będą również projekty realizowane w partnerstwach i innych formach współpracy (na mocy: porozumień, umów), a także projekty kompleksowe. Nie mogą to być projekty/ przedsięwzięcia finansowane wyłącznie ze środków własnych Wnioskodawców. Spełnienie kryterium nie jest konieczne do przyznania dofinansowania (przyznanie 0 punktów nie dyskwalifikuje z możliwości uzyskania dofinansowania).
5. Zgodność z zasadą horyzontalną FEWiM – Cyfrowa transformacja – Zgodnie z zasadą horyzontalną Cyfrowa transformacja premiowane będą przedsięwzięcia o wysokim poziomie digitalizacji stosowanych rozwiązań, sprzyjających wykorzystaniu nowoczesnych technologii cyfrowych oraz zdobywaniu kompetencji przyszłości (rozumianych jako zbiór umiejętności, wiedzy, postaw i doświadczeń określonych na podstawie trendów i zapotrzebowania dynamicznie zmieniającego się rynku pracy, uwzględniających predestynowane umiejętności interpersonalne (psychospołeczne), systemowe, społeczne i poznawcze oraz zorientowane na rozwój perspektywicznych i/lub kluczowych sektorów m.in. takich jak: technologie, nauki ścisłe, przyrodnicze, medyczne oraz języki obce. (Na podstawie Raportu „The future od skills. Employment in 2030”)). Wnioskodawcy muszą wykazać, że ich projekt przyczynia się do cyfryzacji procesów lub zasobów, na przykład poprzez digitalizację zasobów czy inwestycje w e-usługi, aby zdobyć punkty. Spełnienie kryterium nie jest konieczne do przyznania dofinansowania (przyznanie 0 punktów nie dyskwalifikuje z możliwości uzyskania dofinansowania).
6. Zgodność z zasadą horyzontalną FEWiM – Gospodarcza transformacja Inteligentne specjalizacje – punkty w ramach kryterium są przyznawane na podstawie opisanego w dokumentacji projektowej zakładanego wpływu planowanego przedsięwzięcia na co najmniej jedną inteligentną specjalizację województwa warmińsko-mazurskiego (jak rozumiany jest powyższy wpływ szczegółowo opisano w definicji powyższego kryterium w zał. 4 do Regulaminu). Wnioskodawca może otrzymać punkt, nawet jeżeli jego projekt nie wpisuje się w Inteligentne specjalizacje, ale wywiera wpływ na co najmniej jedną Inteligentną specjalizację. Spełnienie kryterium nie jest konieczne do przyznania dofinansowania (przyznanie 0 punktów nie dyskwalifikuje z możliwości uzyskania dofinansowania).
Pytanie 5: W dokumencie "Załączniki do wniosku i umowy o dofinansowanie projektu" wskazano jako załącznik do wniosku "Dokumenty planistyczne, związane z wdrażaniem idei GOZ lub strategii „zero waste”." - Dokument własny Wnioskodawcy:
- dokumenty planistyczne dotyczące wdrożenia zasad Gospodarki o Obiegu Zamkniętym (GOZ) lub strategii zero waste poprzez analizę strategiczną swojej działalności i wyznaczenie celów redukcji odpadów oraz zużycia surowców, a następnie stworzenie planu działania z konkretnymi rozwiązaniami i wskaźnikami do monitorowania postępów;
- dokumenty związane z zero waste powinny zawierać analizę problemu, cele strategiczne, konkretne działania do wdrożenia, harmonogramy realizacji, a także sposoby pomiaru efektywności wdrażanych zmian.
Jednocześnie kryterium punktowane: "Gotowość do opracowania dokumentów w zakresie wdrożenia idei GOZ w przedsiębiorstwie" - Ocena spełnienia kryterium dokonywana będzie na podstawie wniosku o dofinansowanie i załączników (w szczególności na podstawie informacji przedstawionych przez Wnioskodawcę w opisie zadań i budżecie projektu). W ramach oceny spełniania kryterium ocenie podlegać będzie, czy Wnioskodawca zaplanował w ramach realizacji projektu działania, których efektem będzie opracowanie przez przedsiębiorstwo dokumentów planistycznych, związanych z wdrażaniem idei GOZ lub strategii „zero waste”. W ramach oceny kryterium można uzyskać następujące punkty:
0 pkt. – gdy w projekcie nie przewidziano opracowania przez przedsiębiorstwo dokumentów planistycznych, związanych z wdrażaniem idei GOZ lub strategii „zero waste” lub brak informacji w tym zakresie;
1 pkt – gdy w projekcie przewidziano opracowania przez przedsiębiorstwo dokumentów planistycznych, związanych z wdrażaniem idei GOZ lub strategii „zero waste”. Za spełnienie tego kryterium projekt może otrzymać maksymalnie 1 punkt.
Proszę o odpowiedź - jeżeli dokument planistyczny związany z wdrożeniem GOZ zostanie sporządzony do wniosku o dofinansowanie (przed dniem złożenia wniosku) będzie on stanowił koszt kwalifikowalny i jednocześnie pozwoli uzyskać punkt w przytoczonym kryterium?
Jeżeli nie -czy mamy zaplanować ponowne sporządzenie dokumentów, które zostaną przez nas opracowane i dołączone do wniosku? Proszę o doprecyzowanie wymogu przedstawienia dokumentów planistycznych, jednocześnie punktując zaplanowanie działań związanych z opracowaniem dokumentów planistycznych w ramach wniosku.
Odpowiedź: Zgodnie z Załącznikiem nr 7.1 do Załącznika nr 7 Umowy o dofinansowanie projektu w ramach naboru FEWM.02.11-IZ.00-001/25 Zasady kwalifikowalności wydatków w ramach Priorytetu FEWM.02 Środowisko Działania FEWM.02.11 Gospodarka o obiegu zamkniętym programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur 2021-2027 Rozliczanie projektów na podstawie kosztów rzeczywistych koszty związane z edukacją ekologiczną, w tym zwiększaniem świadomości konsumentów, przedsiębiorstw na temat GOZ (w tym również prace nad dokumentami planistycznymi związanymi z wdrażaniem idei gospodarki o obiegu zamkniętym oraz opracowaniem strategii „zero waste”) jako element uzupełniający przedsięwzięć mogą stanowić wydatek kwalifikowalny w ramach projektu.
W odpowiedzi na pytanie, czy „jeżeli dokument planistyczny związany z wdrożeniem GOZ zostanie sporządzony do wniosku o dofinansowanie (przed dniem złożenia wniosku) będzie on stanowił koszt kwalifikowalny i jednocześnie pozwoli uzyskać punkt w przytoczonym kryterium?” informuję, że jeżeli dokument planistyczny związany z wdrożeniem GOZ zostanie sporządzony do wniosku o dofinansowanie (przed dniem złożenia wniosku) uzyskają Państwo punkt w ramach kryterium "Gotowość do opracowania dokumentów w zakresie wdrożenia idei GOZ w przedsiębiorstwie". Kwalifikowalnym kosztu jego sporządzenia zależy natomiast od wybranego rodzaju pomocy. W przypadku pomocy de minimis i bez pomocy ww. koszt będzie mógł stanowić koszt kwalifikowalny, natomiast w przypadku pomocy publicznej jest to koszt niekwalifikowalny z uwagi na niespełnienie „efektu zachęty”. Dopuszczalne jest łączenie pomocy publicznej z pomocą de minimis pod warunkiem nieprzekroczenia limitu pomocy oraz nie w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikowalnych. Wydatki mogą zostać uznane za kwalifikowalne o ile nie wykluczają ich przepisy prawa wspólnotowego i krajowego dotyczące zasad udzielania pomocy publicznej.
Przedstawienia dodatkowych dokumentów planistycznych nie jest niezbędne - Spełnienie kryterium nie jest konieczne do przyznania dofinansowania (przyznanie 0 punktów nie dyskwalifikuje z możliwości uzyskania dofinansowania).
W przypadku projektu objętego pomocą publiczną, ocenie podlega czy spełniony został „efekt zachęty”, tj. czy realizacja projektu nie rozpoczęła się przed dniem lub w dniu złożenia wniosku o dofinansowanie.
W tej sytuacji wydatki poniesione przed złożeniem wniosku o dofinansowanie nie stanowią wydatku kwalifikowalnego w ramach projektu.
Pytanie 6: Jesteśmy małym przedsiębiorstwem działającym w branży rozbiórkowej. W trakcie prowadzonych robót powstaje u nas znaczna ilość gruzu budowlanego, który chcielibyśmy ponownie wykorzystać w procesach produkcyjnych.
Planujemy wdrożenie w naszej firmie praktyk gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ) poprzez zakup i uruchomienie linii technologicznej do przetwarzania gruzu budowlanego. W związku z tym chcielibyśmy zapytać, jaki poziom dofinansowania przysługuje w tego typu projektach w ramach działania FEWM.02.11 Gospodarka o obiegu zamkniętym.
Jednocześnie informujemy, że nasza firma nigdy wcześniej nie korzystała z dotacji i posiada w pełni dostępny limit pomocy de minimis. Prosimy o wskazanie, jaki poziom dofinansowania (procent kosztów kwalifikowalnych) byłby dla nas możliwy do uzyskania w tym naborze. Szacowana wartość projektu ok. 2-3 mln zł.
Odpowiedź: W przypadku naboru nr FEWM.02.11-IZ.00-001/25 w ramach działania FEWM.02.11 Gospodarka o obiegu zamkniętym poziom dofinansowania zgodnie z regulaminem konkursu wygląda następująco:
• Maksymalny udział środków EFRR wynosi 85% wydatków kwalifikowalnych na poziomie projektu (w przypadku projektów bez pomocy publicznej i bez pomocy de minimis).
• Dla projektów podlegających zasadom udzielania pomocy de minimis maksymalny poziom dofinansowania wynosi 85% wydatków kwalifikowalnych na poziomie projektu. Zastosowanie do nich mają właściwe przepisy prawa wspólnotowego i krajowego dotyczące zasad udzielania tej pomocy, obowiązujące w momencie udzielania wsparcia, w tym:
1) Rozporządzenie Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis;
2) Rozporządzenie Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 17 kwietnia 2024 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis w ramach regionalnych programów na lata 2021–2027.
• Dla projektów podlegających zasadom udzielania pomocy publicznej maksymalny poziom dofinansowania wydatków kwalifikowalnych na poziomie projektu. Zastosowanie do nich mają właściwe przepisy prawa wspólnotowego i krajowego dotyczące zasad udzielania tej pomocy, obowiązujące w momencie udzielania wsparcia, w tym:
1) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu [GBER];
2) Rozporządzenie Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 11 października 2022 r. w sprawie udzielania regionalnej pomocy inwestycyjnej w ramach programów regionalnych na lata 2021–2027 (Dz. U. z 2022 r. poz. 2161, z późn. zm.),
3) Rozporządzenie Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 7 grudnia 2023 r. w sprawie udzielania pomocy inwestycyjnej na efektywne gospodarowanie zasobami i wspieranie przechodzenia na gospodarkę o obiegu zamkniętym w ramach regionalnych programów na lata 2021–2027 (Dz. U. z 2023r., poz. 2664).
Tak więc, poziom dofinansowania poszczególnych kosztów w projekcie jest uzależniony od rodzaju wnioskowanej pomocy oraz typu podmiotu ponoszącego wydatki.
Maksymalny poziom dofinansowania wydatków kwalifikowalnych objętych:
1) pomocą inwestycyjną na efektywne gospodarowanie zasobami i wspieranie przechodzenia na gospodarkę o obiegu zamkniętym udzielaną na postawie Rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 7 grudnia 2023 r. w sprawie udzielania pomocy inwestycyjnej na efektywne gospodarowanie zasobami i wspieranie przechodzenia na gospodarkę o obiegu zamkniętym w ramach regionalnych programów na lata 2021-2027:
a) intensywność pomocy nie może przekraczać 40 % kosztów kwalifikowalnych. Intensywność pomocy można zwiększyć o 20 punktów procentowych w przypadku pomocy przyznawanej małym przedsiębiorstwom i o 10 punktów procentowych w przypadku pomocy przyznawanej średnim przedsiębiorstwom;
b) Intensywność pomocy można zwiększyć o 15 punktów procentowych w przypadku inwestycji prowadzonych na obszarach objętych pomocą, które spełniają warunki określone w art. 107 ust. 3 lit. a) Traktatu,
Tym samym maksymalny poziom dofinansowania wydatków kwalifikowalnych wynosi odpowiednio:
dla mikro i małych przedsiębiorstw – 75% wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem,
dla średnich przedsiębiorstw – 65% wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem,
dla dużych przedsiębiorstw – 55% wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem.
2) regionalną pomocą inwestycyjną udzielaną na postawie Rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 11 października 2022 r. w sprawie udzielania regionalnej pomocy inwestycyjnej w ramach programów regionalnych na lata 2021-2027:
dla mikro i małych przedsiębiorstw – do 70% wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem;
dla średnich przedsiębiorstw – do 60% wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem;
dla dużych przedsiębiorstw – do 50% wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem;
3) pomocą de minimis udzielaną na podstawie Rozporządzenie Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 17 kwietnia 2024 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis w ramach regionalnych programów na lata 2021-2027:
dla przedsiębiorstw bez względu na ich wielkość – do 85% wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem
Pytanie 7:
1. Czy w przypadku kiedy firma ma wolny limit pomocy de minimis, może w pierwszej kolejności skorzystać z limitu, a pozostałe wydatki- dofinansowanie otrzymać w ramach i na zasadach pomocy publicznej?
2. „Dokumenty planistyczne, związane z wdrażaniem idei GOZ lub strategii „zero waste”” wskazano na liście załączników do wniosku . czy w związku z tym koszty związane ze stworzeniem tych dokumentów (wskazane w poz. 17 załącznika nr 7: Zasady kwalifikowalności wydatków (…), można ponieść przed złożeniem wniosku i będą one zrefundowane w przypadku otrzymania dofinansowania?
3. Czy wydatki wskazane w poz. 18 załącznika nr 7: Zasady kwalifikowalności wydatków (…): zakup usług doradczych niezbędnych do opracowania Modelu GOZ, można ponieść przed złożeniem wniosku i będą one zrefundowane w przypadku otrzymania dofinansowania?
Odpowiedź:
W ramach jednego wniosku o dofinansowanie projektu co do zasady dopuszczalne jest łączenie dwóch rodzajów pomocy tj. pomocy publicznej i pomocy de minimis, pod warunkiem nieprzekroczenia limitu pomocy oraz nie w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikowalnych. Wnioskodawca, konstruując budżet projektu, może skorzystać z dostępnego limitu pomocy de minimis i zaplanować sfinansowanie jednego zadania (kategorii kosztów) z pomocy de minimis, a innego z pomocy publicznej. Powyżej opisane rozwiązanie jest dopuszczalne, jednakże w ramach jednej kategorii kosztów należy planować wyłącznie jeden rodzaj pomocy publicznej, tj. pomoc de minimis albo pomoc publiczną. Ponadto, podkreślić należy, że wydatki mogą zostać uznane za kwalifikowalne o ile nie wykluczają ich przepisy prawa wspólnotowego i krajowego dotyczące zasad udzielania pomocy publicznej.
Jednocześnie, mając na uwadze doświadczenia z tego typu projektami z poprzedniej perspektywy finansowej zaznaczyć należy, że łączenie dwóch rodzajów pomocy podnosi poziom skomplikowania samego wnioskowania o dofinansowanie, a także późniejszego rozliczania wniosków o płatność po zawarciu umowy o dofinansowanie. Tym samym, może skutkować koniecznością dokonywania większej ilości poprawek/uzupełnień w ramach oceny wniosku o dofinansowanie (przy dopuszczalnych tylko dwóch uzupełnieniach po wezwaniu ION) i wniosków o płatność (procedura ich rozliczania może się wydłużyć).
Zgodnie z Załącznikiem nr 7.1 (Zasady kwalifikowalności wydatków w ramach Priorytetu FEWM.02 Środowisko Działania FEWM.02.11 Gospodarka o obiegu zamkniętym programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur 2021-2027 Rozliczanie projektów na podstawie kosztów rzeczywistych) do Załącznika nr 7 Umowy o dofinansowanie projektu w ramach naboru nr FEWM.02.11-IZ.00-001/25 koszty prac nad dokumentami planistycznymi związanymi z wdrażaniem idei gospodarki o obiegu zamkniętym i opracowaniem strategii „zero waste” oraz koszty zakupu usług doradczych niezbędnych do opracowania Modelu GOZ mogą stanowić wydatek kwalifikowalny w ramach projektu. Kwalifikowalność kosztu ich sporządzenia zależy od wybranego rodzaju pomocy. W przypadku pomocy de minimis i bez pomocy ww. koszt będzie mógł stanowić koszt kwalifikowalny. W przypadku pomocy publicznej powyższe koszty, poniesione przed dniem złożenia wniosku, nie zaburzają wprawdzie „efektu zachęty”, ale nie mogą być uznane za kwalifikowalne - jest to więc koszt niekwalifikowalny. Ostateczna ocena projektu oraz kwalifikowalności wydatków będzie dokonana przez ekspertów w ramach Komisji Oceny Projektów na podstawie przedłożonej dokumentacji aplikacyjnej.
Pytanie 8: Czy w ramach działania można ubiegać się o dofinansowanie budowy spalarni gazów, które są wytwarzane w procesie produkcyjnym?
W modelu GOZ odpady gazowe stały by się surowcami, co minimalizuje zużycie zasobów naturalnych i zmniejsza ilość odpadów. W kontekście spalarni gazów produkcyjnych, kluczowe jest nie tylko spalanie, ale także odzysk energii elektrycznej i cieplnej z tego procesu, a następnie ponowne wykorzystanie tej energii w zakładzie .
Odpowiedź: Tak, inwestycja budowy spalarni gazów kwalifikuje się do udziału w naborze GOZ. Wystąpi tu zmiana modelu liniowego na cyrkularny w rezultacie czego efekt uboczny produkcji „materiałów” zostanie przetworzony i odzyskany w postaci energii elektrycznej i cieplnej, która zostanie wykorzystana w zakładzie. Taki proces z pewnością jest zastosowaniem gospodarki obiegu zamkniętego, czyli maksymalnego wykorzystania energii zawartej w paliwach odpadowych.
Ostateczna ocena projektu oraz kwalifikowalność wydatków będzie dokonana przez ekspertów w ramach Komisji Oceny Projektów na podstawie przedłożonej dokumentacji aplikacyjnej.
Pytanie 9: Bardzo proszę o wyjaśnienie:
1. Kwalifikowany jest zakup usług doradczych niezbędnych do opracowania Modelu GOZ – jak to się ma do okresu realizacji projektu? Model GOZ ma być wdrożony w ramach niniejszego projektu, tak więc wydatek ten musi zostać poniesiony przed złożeniem wniosku o dofinansowanie. Czy w takim przypadku mamy ponieść ten wydatek, a we wniosku wpisać go jako pierwsze zadanie z okresem realizacji po złożeniu wniosku? Proszę o wyjaśnienie
2. Proszę o informację jakie poziomy dofinansowania i rodzaje pomocy obowiązują dla poszczególnych kosztów kwalifikowanych wymienionych w „Zasady kwalifikowalności wydatków (…)”, w Regulaminie są wskazane Rozporządzenia, ale nie jest jasne które obowiązują dla jakiego rodzaju wydatku. Proszę o doprecyzowanie tych informacji.
Odpowiedź: W odpowiedzi na pytanie dotyczące kwalifikowalności opracowania modelu GOZ uprzejmie informujemy, że w przypadku wyboru pomocy publicznej, wydatki ponoszone przed złożeniem wniosku o dofinansowanie nie są kwalifikowalne. Okres kwalifikowalności kosztów rozpoczyna się dopiero z dniem złożenia wniosku o dofinansowanie.
W przypadku wyboru pomocy de minimis lub bez pomocy, usługi doradcze związane z opracowaniem Modelu GOZ mogą stanowić pierwsze zadanie projektowe i wydatki na to zadanie mogą zostać poniesione przed złożeniem wniosku o dofinansowanie.
W odniesieniu do pytania dotyczącego poziomów dofinansowania oraz rodzajów pomocy obowiązujących dla poszczególnych kosztów kwalifikowanych, uprzejmie informujemy, że wartości te są uzależnione od szeregu czynników.
Na poziom dofinansowania wpływają m.in.:
• rodzaj beneficjenta (np. MŚP, duże przedsiębiorstwo, jednostka samorządu terytorialnego),
• charakter i zakres planowanych działań,
• rodzaj udzielanej pomocy (pomoc publiczna, de minimis lub brak pomocy),
• a także miejsce realizacji projektu oraz podstawa prawna, zgodnie z właściwymi przepisami krajowymi i unijnymi.
Z tego względu nie ma jednego, uniwersalnego poziomu dofinansowania dla wszystkich rodzajów wydatków. Każdy przypadek wymaga odniesienia do odpowiednich regulacji oraz weryfikacji, czy dane wydatki wpisują się w określony typ pomocy.
Wybór odpowiedniej formy wsparcia zależy od indywidualnej sytuacji Wnioskodawcy, a do dokonania oceny konieczna jest analiza całej dokumentacji projektu. To Wnioskodawca ma pełną wiedzę na temat planowanego projektu jego specyfiki, charakteru, sposobu realizacji itp. Bez szczegółowej wiedzy w tym zakresie i analizy planowanych zamierzeń inwestycyjnych nie ma możliwości prawidłowo zakwalifikować projektu do odpowiedniej kategorii. Wnioskodawca ma obowiązek dokonać samodzielnej oceny okoliczności faktycznych związanych z planowanym do realizacji projektem.
Szczegółowe zasady i poziomy wsparcia są określone w dokumentach naboru – w szczególności w Regulaminie konkursu.
Pytanie 10: Bardzo proszę o wyjaśnienie kwestii związanych z kryteriami:
1. Edukacja ekologiczna konsumentów i pracowników – w treści kryterium jest wpisane „(…) wraz z działaniami wewnątrz przedsiębiorstwa (szkolenie pracowników w zakresie wdrażania idei GOZ)” – jednakże w załączniku do Regulaminu Zasady kwalifikowalności wydatków do wydatków niekwalifikowanych zalicza się „szkolenia pracowników (z wyłączeniem przeszkolenia przez Wykonawcę pracowników Beneficjenta w zakresie obsługi specjalistycznego sprzętu nabytego w ramach projektu)” . Proszę o wyjaśnienie tej sprzeczności. Czy możemy kwalifikować szkolenie zw. z GOZ w ramach „koszty związane z edukacją ekologiczną (…)”?
2. Gotowość do opracowania dokumentów w zakresie wdrożenia idei GOZ w przedsiębiorstwie:
• Strategia zero waste – czy trzeba ją opracować przed złożeniem wniosku o dofinansowanie czy wystarczy zaplanować taki wydatek w budżecie, aby otrzymać punkty? Strategia ta widnieje w wykazie załączników do wniosku. Jeśli trzeba ją opracować przed złożeniem wniosku, to czy mamy koszty ponieść już teraz, a we wniosku wpisać ja jako pierwsze zadanie z datami po złożeniu wniosku?
• Wdrażany w ramach projektu Model GOZ jako dokument jest niewymaganym załącznikiem (brak go w wykazie załączników), pytanie czy trzeba taki dokument opracować przed złożeniem wniosku? Czy Eksperci będą mogli o taki dokument pytać, żeby go dołączyć do wniosku? Czy w takim razie dokument Model GOZ można traktować jako dokument planistyczny, związany z wdrażaniem idei GOZ, o którym mowa w ww. kryterium?
3. Współpraca w ramach symbiozy przemysłowej – czy aby otrzymać punkty w ramach tego kryterium należy załączyć do wniosku umowę o współpracy? Jest ona na liście załączników do wniosku. Czy musi to być umowa czy może być list intencyjny?
4. Komplementarność projektu – czy można wziąć pod uwagę inne projekty/inwestycje niefinansowane z UE, a ze środków własnych?
5. Zgodność z zasadą horyzontalną FEWiM – Cyfrowa transformacja – proszę o podanie przykładu działań wpływających na poprawę kompetencji przyszłości, nie jest to dla nas jasne
6. Zgodność z zasadą horyzontalną FEWiM – Gospodarcza transformacja Inteligentne specjalizacje – czy jeśli projekt nie wpisuje się w Inteligentne Specjalizacje to może
Otrzymać jakiekolwiek punkty w ramach tego kryterium?
Odpowiedź:
1. Kryterium Edukacja ekologiczna konsumentów i pracowników:
„Szkolenia pracowników (z wyłączeniem przeszkolenia przez Wykonawcę pracowników Beneficjenta w zakresie obsługi specjalistycznego sprzętu nabytego w ramach projektu)”, w Załączniku nr 7.1 do Regulaminu wyboru projektów (Zasady kwalifikowalności wydatków) zalicza się do wydatków niekwalifikowalnych. „Koszty związane z edukacją ekologiczną, w tym zwiększaniem świadomości konsumentów, przedsiębiorstw na temat GOZ (w tym również prace nad dokumentami planistycznymi związanymi z wdrażaniem idei gospodarki o obiegu zamkniętym oraz opracowaniem strategii „zero waste”) jako element uzupełniający przedsięwzięć”, są kwalifikowalne i do nich faktycznie można zaliczyć szkolenia związane z GOZ dla konsumentów i przedsiębiorstw (w tym wewnętrze szkolenia dla pracowników) pod warunkiem, że są jedynie elementem uzupełniającym w projekcie, a nie stanowią jego głównego zakresu.
2. Kryterium Gotowość do opracowania dokumentów w zakresie wdrożenia idei GOZ w przedsiębiorstwie:
Pojęć Model GOZ i dokumenty planistyczne związane z wdrożeniem GOZ nie należy traktować jako synonimy.
Model GOZ to strategiczny, kompleksowy i kompletny dokument obejmujący analizę całego przedsiębiorstwa, przedstawiający możliwości wdrożenia rozwiązań w zakresie GOZ w całej działalności firmy, w tym: tworzenie i udział w łańcuchach dostaw, wydłużanie życia produktu, ekoprojektowanie, przekształcenia produktu w usługę lub usługi, tworzenie platform współdzielenia, symbioza przemysłowa oraz odzysk i ponowne wykorzystanie szeroko rozumianych odpadów. Model GOZ jest to więc strategia transformacji przedsiębiorstwa w kierunku minimalizacji odpadów i efektywnego wykorzystania zasobów.
Dokumenty planistyczne GOZ, o których mowa w opisie kryterium nr 25 Gotowość do opracowania dokumentów w zakresie wdrożenia idei GOZ w przedsiębiorstwie, to jak sama nazwa kryterium wskazuje dokumenty planistyczne, związane już z samym wdrażaniem idei GOZ lub strategii „zero waste”. Jak wskazano w Załączniku nr 3 do Regulaminu wyboru projektów są to dokumenty planistyczne Wnioskodawcy dotyczące wdrożenia zasad Gospodarki o Obiegu Zamkniętym (GOZ) lub strategii zero waste poprzez analizę strategiczną działalności i wyznaczenie celów redukcji odpadów oraz zużycia surowców, a następnie stworzenie planu działania z konkretnymi rozwiązaniami i wskaźnikami do monitorowania postępów. Dokumenty związane z zero waste powinny zawierać analizę problemu, cele strategiczne, konkretne działania do wdrożenia, harmonogramy realizacji, a także sposoby pomiaru efektywności wdrażanych zmian.
Z kryteriów wyboru projektu wynika, że model GOZ zaplanowany do wdrożenia przez Wnioskodawcę będzie badany w ramach oceny projektu (więc jest to dokument niezbędny). W związku z tym, w Załączniku nr 7.1 do Załącznika nr 7 Umowy o dofinansowanie projektu w ramach naborów z Działania 2.11 koszty zakupu usług doradczych niezbędnych do opracowania Modelu GOZ zostały wskazane jako wydatki mogące stanowić wydatek kwalifikowalny w ramach projektu. Koszty prac nad dokumentami planistycznymi związanymi z wdrażaniem idei gospodarki o obiegu zamkniętym i opracowaniem strategii „zero waste” mogą również stanowić koszty kwalifikowalne, jednak dokumenty te nie są niezbędne (ale można na ich podstawie uzyskać dodatkowe punkty w ramach oceny projektu).
IZ dopuszcza możliwość opisania modelu GOZ (tj. strategii transformacji przedsiębiorstwa w kierunku minimalizacji odpadów i efektywnego wykorzystania zasobów; przedstawienia analizy całego przedsiębiorstwa oraz możliwości wdrożenia rozwiązań w zakresie GOZ w całej działalności firmy itd.) w Biznesplanie, w Sekcji 2. Identyfikacja projektu.
Powyższy opis będzie podlegał ocenie ekspertów w ramach prac KOP pod kątem spełniania przez projekt kryteriów wyboru projektów odnoszących się do ww. modelu, określonych w Załączniku nr 4 do Regulaminu wyboru projektów (Karcie z definicjami kryteriów wyboru projektów (…)).
Kwalifikowalność kosztu sporządzenia powyższych załączników zależy od wybranego rodzaju pomocy. W przypadku pomocy de minimis i bez pomocy ww. koszt będzie mógł stanowić koszt kwalifikowalny. W przypadku pomocy publicznej powyższe koszty, poniesione przed dniem złożenia wniosku, nie zaburzają wprawdzie „efektu zachęty”, ale nie mogą być uznane za kwalifikowalne - jest to więc koszt niekwalifikowalny w ramach pomocy publicznej
Jednocześnie, nadmienić należy, że lista załączników wykazana w Załączniku nr 3 do Regulaminu wyboru projektów nie stanowi katalogu zamkniętego. W przypadku wątpliwości Wnioskodawca może zostać poproszony o dostarczenie innych dokumentów wynikających z przepisów prawa lub specyfiki projektu.
3. Współpraca w ramach symbiozy przemysłowej – aby otrzymać punkty w ramach tego kryterium należy załączyć do wniosku umowę o współpracy, o której mowa w zał. 3 do Regulaminu. Spełnienie kryterium nie jest konieczne do przyznania dofinansowania (przyznanie 0 punktów nie dyskwalifikuje z możliwości uzyskania dofinansowania).
4. Komplementarność projektu – W ramach oceny tego kryterium weryfikowana będzie komplementarność projektu z innymi przedsięwzięciami już zrealizowanymi, w trakcie realizacji lub wybranymi do realizacji i współfinansowanymi ze środków zagranicznych i polskich m.in. funduszy europejskich (w tym programów Interreg), kontraktów wojewódzkich, dotacji celowych itp. od 2014 roku. Premiowane będą również projekty realizowane w partnerstwach i innych formach współpracy (na mocy: porozumień, umów), a także projekty kompleksowe. Nie mogą to być projekty/ przedsięwzięcia finansowane wyłącznie ze środków własnych Wnioskodawców. Spełnienie kryterium nie jest konieczne do przyznania dofinansowania (przyznanie 0 punktów nie dyskwalifikuje z możliwości uzyskania dofinansowania).
5. Zgodność z zasadą horyzontalną FEWiM – Cyfrowa transformacja – Zgodnie z zasadą horyzontalną Cyfrowa transformacja premiowane będą przedsięwzięcia o wysokim poziomie digitalizacji stosowanych rozwiązań, sprzyjających wykorzystaniu nowoczesnych technologii cyfrowych oraz zdobywaniu kompetencji przyszłości (rozumianych jako zbiór umiejętności, wiedzy, postaw i doświadczeń określonych na podstawie trendów i zapotrzebowania dynamicznie zmieniającego się rynku pracy, uwzględniających predestynowane umiejętności interpersonalne (psychospołeczne), systemowe, społeczne i poznawcze oraz zorientowane na rozwój perspektywicznych i/lub kluczowych sektorów m.in. takich jak: technologie, nauki ścisłe, przyrodnicze, medyczne oraz języki obce. (Na podstawie Raportu „The future od skills. Employment in 2030”)). Wnioskodawcy muszą wykazać, że ich projekt przyczynia się do cyfryzacji procesów lub zasobów, na przykład poprzez digitalizację zasobów czy inwestycje w e-usługi, aby zdobyć punkty. Spełnienie kryterium nie jest konieczne do przyznania dofinansowania (przyznanie 0 punktów nie dyskwalifikuje z możliwości uzyskania dofinansowania).
6. Zgodność z zasadą horyzontalną FEWiM – Gospodarcza transformacja Inteligentne specjalizacje – punkty w ramach kryterium są przyznawane na podstawie opisanego w dokumentacji projektowej zakładanego wpływu planowanego przedsięwzięcia na co najmniej jedną inteligentną specjalizację województwa warmińsko-mazurskiego (jak rozumiany jest powyższy wpływ szczegółowo opisano w definicji powyższego kryterium w zał. 4 do Regulaminu). Wnioskodawca może otrzymać punkt, nawet jeżeli jego projekt nie wpisuje się w Inteligentne specjalizacje, ale wywiera wpływ na co najmniej jedną Inteligentną specjalizację. Spełnienie kryterium nie jest konieczne do przyznania dofinansowania (przyznanie 0 punktów nie dyskwalifikuje z możliwości uzyskania dofinansowania).
Pytanie 11: W nawiązaniu do ogłoszonego przez Departament Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego naboru nr FEWM.02.11-IZ.00-001/25 w ramach działania FEWM.02.11 Gospodarka o obiegu zamkniętym proszę o odpowiedź na poniżej zaprezentowane pytania:
1) Zgodnie z § 4 pkt 1 Regulaminu o dofinansowanie mogą ubiegać się wyłącznie przedsiębiorstwa. W § 6 pkt 2 Regulaminu określono natomiast, że „maksymalny udział środków EFRR wynosi 85% wydatków kwalifikowalnych na poziomie projektu (w przypadku projektów bez pomocy publicznej i bez pomocy de minimis)”. Jakie warunki musi spełnić przedsiębiorca chcący skorzystać z dofinansowania w wysokości 85% „bez pomocy publicznej”, co przewiduje cytowany punkt Regulaminu?
2) W nawiązaniu do powyżej zacytowanego § 6 pkt 2 Regulaminu pojawia się też kolejna wątpliwość, bowiem zapis wyraźnie wspomina o 85% dofinansowania, ale „bez pomocy de minimis”. Z jakiej innej pomocy/rozporządzenia można zatem skorzystać, by zapewnić dofinansowanie wydatków kwalifikowalnych w wysokości 85%?
3) § 14 Regulaminu nie wskazuje żadnych wskaźników rezultatu. Brak też wyraźnej dyspozycji do ich określenia we własnym zakresie. Czy wskaźniki rezultatu nie są wymagane w tym konkursie?
4) W załączniku nr 7.1 do Regulaminu – Zasady kwalifikowalności wydatków… – przewidziano w katalogu wydatków kwalifikowalnych „zakup usług doradczych niezbędnych do opracowania Modelu GOZ”. Załącznik nr 3 do Regulaminu – Załączniki do wniosku… – nie przewiduje takiego dokumentu, jednak Załącznik nr 4 do Regulaminu – Karta z definicjami kryteriów… – operuje tym pojęciem w zakresie kryteriów: 19, 21 czy 26. Czy dokument ten (model GOZ) jest elementem wymaganym do oceny projektu? Gdzie w dokumentacji konkursowej można znaleźć definicję „Modelu GOZ” i wymagany minimalny zakres takiego opracowania?
5) W załączniku nr 7.1 do Regulaminu – Zasady kwalifikowalności wydatków… – przewidziano w katalogu wydatków kwalifikowalnych „koszty związane z edukacją ekologiczną, w tym zwiększaniem świadomości konsumentów, przedsiębiorstw na temat GOZ (w tym również prace nad dokumentami planistycznymi związanymi z wdrażaniem idei gospodarki o obiegu zamkniętym oraz opracowaniem strategii „zero waste”) jako element uzupełniający przedsięwzięć.” Załącznik nr 3 do Regulaminu – Załączniki do wniosku… – przewiduje natomiast (poz. 14 dokumentów niezbędnych do złożenia wniosku o dofinansowanie) dołączenie do wniosku o dofinasowanie dokumentów planistycznych, związanych z wdrażaniem idei GOZ lub strategii „zero waste”. Czy zatem dokumenty te, pomimo wskazania, że są elementem uzupełniającym, muszą być przygotowane przed złożeniem dokumentacji aplikacyjnej i do niej dołączone? Jeśli tak, to jak rozumieć zapis kryterium ocenianego nr 25 „Gotowość do opracowania dokumentów w zakresie wdrożenia idei GOZ w przedsiębiorstwie”, w którym wyraźnie zaznaczono, że spełnienie kryterium nie jest konieczne do przyznania dofinansowania?
Odpowiedź: 1 i 2. Występowanie pomocy publicznej (pomocy de minimis) warunkowane jest przez przesłanki wynikające z Art. 107 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, tj. czy pomoc dotyczy przedsiębiorcy, czy jest udzielana z zasobów publicznych, czy jest udzielana selektywnie, czy stanowi korzyść dla beneficjenta, czy zakłóca lub grozi zakłóceniem konkurencji oraz czy ma wpływ na wymianę handlową. Brak łącznego spełnienia przesłanek wynikających z art. 107 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej wskazuje na brak pomocy publicznej w projekcie.
3. W ramach naboru wskaźniki rezultatu nie są wymagane.
4. Model GOZ to strategiczny, kompleksowy i kompletny dokument obejmujący analizę całego przedsiębiorstwa, przedstawiający możliwości wdrożenia rozwiązań w zakresie GOZ w całej działalności firmy, w tym: tworzenie i udział w łańcuchach dostaw, wydłużanie życia produktu, ekoprojektowanie, przekształcenia produktu w usługę lub usługi, tworzenie platform współdzielenia, symbioza przemysłowa oraz odzysk i ponowne wykorzystanie szeroko rozumianych odpadów. Model GOZ jest to więc strategia transformacji przedsiębiorstwa w kierunku minimalizacji odpadów i efektywnego wykorzystania zasobów. W dokumentacji konkursowej nie określono minimalnego zakresu tego dokumentu.
Z kryteriów wyboru projektu wynika, że model GOZ zaplanowany do wdrożenia przez Wnioskodawcę będzie badany w ramach oceny projektu (więc jest to dokument niezbędny). W związku z tym, w Załączniku nr 7.1 do Załącznika nr 7 Umowy o dofinansowanie projektu w ramach naborów z Działania 2.11 koszty zakupu usług doradczych niezbędnych do opracowania Modelu GOZ zostały wskazane jako wydatki mogące stanowić wydatek kwalifikowalny w ramach projektu. Koszty prac nad dokumentami planistycznymi związanymi z wdrażaniem idei gospodarki o obiegu zamkniętym i opracowaniem strategii „zero waste” mogą również stanowić koszty kwalifikowalne, jednak dokumenty te nie są niezbędne (ale można na ich podstawie uzyskać dodatkowe punkty w ramach oceny projektu).
Kwalifikowalność kosztu sporządzenia powyższego załącznika zależy od wybranego rodzaju pomocy. W przypadku pomocy de minimis i bez pomocy ww. koszt będzie mógł stanowić koszt kwalifikowalny. W przypadku pomocy publicznej powyższe koszty, poniesione przed dniem złożenia wniosku, nie zaburzają wprawdzie „efektu zachęty”, ale nie mogą być uznane za kwalifikowalne - jest to więc koszt niekwalifikowalny w ramach pomocy publicznej.
IZ dopuszcza możliwość opisania modelu GOZ (tj. strategii transformacji przedsiębiorstwa w kierunku minimalizacji odpadów i efektywnego wykorzystania zasobów; przedstawienia analizy całego przedsiębiorstwa oraz możliwości wdrożenia rozwiązań w zakresie GOZ w całej działalności firmy itd.) w Biznesplanie, w Sekcji 2. Identyfikacja projektu.
Jednocześnie, nadmienić należy, że lista załączników wykazana w Załączniku nr 3 do Regulaminu wyboru projektów nie stanowi katalogu zamkniętego. W przypadku wątpliwości Wnioskodawca może zostać poproszony o dostarczenie innych dokumentów wynikających z przepisów prawa lub specyfiki projektu.
Projekt w powyższych kwestiach będzie oceniany przez ekspertów z dziedziny Gospodarka obiegu zamkniętego na podstawie przedłożonej dokumentacji i załączników.
5. Powyższy opis będzie podlegał ocenie ekspertów w ramach prac KOP pod kątem spełniania przez projekt kryteriów wyboru projektów odnoszących się do ww. modelu, określonych w Załączniku nr 4 do Regulaminu wyboru projektów (Karcie z definicjami kryteriów wyboru projektów (…)).
6. Informuję, że jeżeli dokument planistyczny związany z wdrożeniem GOZ zostanie sporządzony do wniosku o dofinansowanie (przed dniem złożenia wniosku) lub w projekcie przewidziano opracowania przez przedsiębiorstwo dokumentów planistycznych, związanych z wdrażaniem idei GOZ lub strategii „zero waste”, uzyskają Państwo punkt w ramach kryterium "Gotowość do opracowania dokumentów w zakresie wdrożenia idei GOZ w przedsiębiorstwie". We wniosku o dofinansowanie należy wykazać faktyczne daty realizacji zadania/planowane daty. Jednocześnie informuję, że przedstawienie dodatkowych dokumentów planistycznych nie jest niezbędne - Spełnienie kryterium nie jest konieczne do przyznania dofinansowania (przyznanie 0 punktów nie dyskwalifikuje z możliwości uzyskania dofinansowania).
Pytanie 12: Proszę o informację:
1. Czy planowane jest zwiększenia alokacji środków w tym naborze, gdyż alokacja jest niewspółmiernie mała do celu działania i charakteru inwestycyjnego projektów
2. Czy planowane są kolejne nabory GOZ w 2026 roku? czy możliwa jest większa alokacja w kolejnym roku?
3. Proszę o wskazanie linku do zapoznania się z załącznikiem nr 3 do regulaminu (lista wymaganych załączników).
Odpowiedź:
1. Nie jest planowane zwiększenie alokacji środków w tym naborze.
2. Nie planujemy naboru GOZ w roku 2026 r.
3. Linki do naborów: https://funduszeeuropejskie.warmia.mazury.pl/nabory/274 (koszty rzeczywiste) oraz https://funduszeeuropejskie.warmia.mazury.pl/nabory/275 (koszty uproszczone). Załącznik nr 3 jest do pobrania na ww. stronach.
Pytanie 13: Informacja o konkursie wymienia następujące rodzaje projektów, które będą wspierane w ramach konkursu:
1) projekty przedsiębiorstw dotyczące naprawy i ponownego użytkowania przedmiotów,
2) projekty przedsiębiorstw w zakresie zmiany procesów produkcyjnych w celu przejścia z modelu liniowego na cyrkularny, oraz edukacja ekologiczna, w tym zwiększenie świadomości konsumentów, przedsiębiorstw na temat GOZ (w tym również prace nad dokumentami planistycznymi związanymi z wdrażaniem idei gospodarki o obiegu zamkniętym oraz opracowaniem strategii „zero waste”), jako element uzupełniający powyższych przedsięwzięć.
Projekty z zakresu symbiozy przemysłowej nie zostały wymienione na powyższej liście. Symbioza przemysłowa jest jednak uwzględniona w arkuszu oceny z możliwością uzyskania 2 punktów w ocenie.
Pytanie nasze jest więc następujące:
- czy projekty wdrażające model gospodarki obiegu zamkniętego polegające na realizacji symbiozy przemysłowej tak jak opisano powyżej mogą korzystać ze wsparcia w ramach ogłoszonego konkursu?
Odpowiedź: Projekty, które oparte będą na wprowadzeniu modelu GOZ w postaci zaprojektowania symbiozy przemysłowej mogą być potencjalnie zaliczane do projektów mogących otrzymać wsparcie finansowe w ramach naboru z działania 2.11 Gospodarka o obiegu zamkniętym. Symbioza przemysłowa jako wykorzystywanie, odzyskiwanie i przekierowywanie zasobów do ponownego wykorzystania może wpisywać się w typy projektów wskazane w dokumentacji naborów z Działania 2.11. Ostateczna ocena projektu oraz kwalifikowalności wydatków będzie dokonana przez ekspertów w ramach Komisji Oceny Projektów na podstawie przedłożonej dokumentacji aplikacyjnej.
Zgodnie z Regulaminem naboru koniecznym będzie przedłożenie umowy o współpracy dotyczącej symbiozy przemysłowej.
Przedłożone dokumenty będą podlegały ocenie ekspertów, którzy rozpatrzą wniosek pod kątem spełnienia wszystkich kryteriów naboru. Zaznaczyć należy, że projekt otrzymuje pozytywną ocenę KOP w zakresie spełnienia kryteriów wyboru projektów w przypadku, gdy spełni wszystkie kryteria zerojedynkowe i uzyska co najmniej 50% maksymalnej liczby punktów przewidzianych w ramach kryteriów branych pod uwagę przy wyliczaniu minimum punktowego 50% w Karcie z definicjami kryteriów wyboru projektów stanowiącej załącznik nr 4 do Regulaminu. Tym samym, warto również przeanalizować projekt pod kątem spełnienia kryteriów określonych w Karcie z definicjami kryteriów wyboru projektów.
Pytanie 14: Czy w projekcie przewidziano koszty pośrednie? W regulaminie nie odnalazłam odniesienia ale w umowie jest paragraf.
Odpowiedź: Zgodnie z Załącznikiem nr 7.1 do Załącznika nr 7 Umowy o dofinansowanie projektu w ramach naboru FEWM.02.11-IZ.00-001/25, tj.
Zasadami kwalifikowalności wydatków w ramach Priorytetu FEWM.02 Środowisko Działania FEWM.02.11 Gospodarka o obiegu zamkniętym programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur 2021-2027, koszty pośrednie stanowią wydatek niekwalifikowalny w ramach projektu.
Pytanie 15:
1. Zgodnie z Kryteriami oceny projektów punktowana jest "Gotowość do opracowania dokumentów w zakresie wdrożenia idei GOZ w przedsiębiorstwie" - ocenie podlegać będzie, czy Wnioskodawca zaplanował w ramach realizacji projektu działania, których efektem będzie opracowanie przez przedsiębiorstwo dokumentów planistycznych, związanych z wdrażaniem idei GOZ lub strategii „zero waste”.
Jednocześnie w wykazie Załączników do wniosku o dofinansowanie w punkcie 14 wskazano jako załącznik: "Dokumenty planistyczne, związane z wdrażaniem idei GOZ lub strategii "zero waste". Brak jest informacji czy jest to załącznik obligatoryjny, czy punktowany i w jaki sposób wiąże się z kryterium punktowym opisanym powyżej. Czy mogę prosić o wyjaśnienie w tym zakresie?
2. W ramach projektu wydatkiem kwalifikowalnym jest koszt przygotowania/aktualizacji biznes planu. Jednocześnie w przypadku projektów objętych pomocą publiczną niezbędne jest spełnienie efektu zachęty. W związku z tym mam pytanie, czy wybór wykonawcy biznes planu oraz opłacenie jego wykonania przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie będzie kosztem kwalifikowalnym? Czy jest to koszt objęty pomocą publiczną czy pomocą de minimis?
Proszę również o informację czy wydatki:
- promocja projektu;
- koszty związane z edukacją ekologiczną, w tym zwiększaniem świadomości konsumentów, przedsiębiorstw na temat GOZ (w tym również prace nad dokumentami planistycznymi związanymi z wdrażaniem idei gospodarki o obiegu zamkniętym oraz opracowaniem strategii „zero waste”) jako element uzupełniający przedsięwzięć;
- zakup usług doradczych niezbędnych do opracowania Modelu GOZ
finansowane są w ramach regionalnej pomocy inwestycyjnej czy pomocy de minimis?
Czy pozostałe koszty (nabycie środków trwałych, WNiP, robót budowalnych) mogą być w całości finansowane w ramach regionalnej pomocy inwestycyjnej?
Odpowiedź:
1. Gotowość do opracowania dokumentów w zakresie wdrożenia idei GOZ w przedsiębiorstwie - jeżeli dokument planistyczny związany z wdrożeniem GOZ zostanie sporządzony do wniosku o dofinansowanie (przed dniem złożenia wniosku) lub w projekcie przewidziano opracowania przez przedsiębiorstwo dokumentów planistycznych, związanych z wdrażaniem idei GOZ lub strategii „zero waste”, uzyskają Państwo punkt w ramach kryterium "Gotowość do opracowania dokumentów w zakresie wdrożenia idei GOZ w przedsiębiorstwie". Jednocześnie informuję, że przedstawienie dodatkowych dokumentów planistycznych nie jest niezbędne - Spełnienie kryterium nie jest konieczne do przyznania dofinansowania (przyznanie 0 punktów nie dyskwalifikuje z możliwości uzyskania dofinansowania).
2. Kwalifikowalność - w przypadku projektu objętego pomocą publiczną, wydatki na opracowanie Biznesplanu poniesione przed złożeniem wniosku o dofinansowanie nie stanowią wydatku kwalifikowalnego w ramach projektu. W przypadku pomocy de minimis lub bez pomocy, wydatki te poniesione przed złożeniem wniosku o dofinansowanie mogą stanowić wydatki kwalifikowalne w ramach projektu.
W ramach jednego wniosku o dofinansowanie projektu, co do zasady dopuszczalne jest łączenie dwóch rodzajów pomocy tj. pomocy publicznej i pomocy de minimis, pod warunkiem nieprzekroczenia limitu pomocy oraz nie w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikowalnych. Wnioskodawca, konstruując budżet projektu, może skorzystać z dostępnego limitu pomocy de minimis i zaplanować sfinansowanie jednego zadania (kategorii kosztów) z pomocy de minimis, a innego z pomocy publicznej. Powyżej opisane rozwiązanie jest dopuszczalne, jednakże w ramach jednej kategorii kosztów należy planować wyłącznie jeden rodzaj pomocy publicznej, tj. pomoc de minimis albo pomoc publiczną. Ponadto, podkreślić należy, że wydatki, o których mowa poniżej, mogą zostać uznane za kwalifikowalne o ile nie wykluczają ich przepisy prawa wspólnotowego i krajowego dotyczące zasad udzielania pomocy publicznej.
Ostateczna ocena projektu oraz kwalifikowalności wydatków będzie dokonana przez ekspertów, w tym Eksperta z Dziedziny Pomoc publiczna, w ramach Komisji Oceny Projektów na podstawie przedłożonej dokumentacji aplikacyjnej.
Pytanie 16: Czy zakup środków trwałych zasilanych paliwami kopalnymi będzie wydatkiem kwalifikowanym?
Odpowiedź: W ramach naboru nr FEWM.02.11-IZ.00-001/25 zakup środków trwałych zasilanych paliwami kopalnymi nie będzie wydatkiem kwalifikowanym.
Powyższe wynika z zapisów art. 7 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1058 z dnia 24 czerwca 2021 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności dotyczącego zakazu wspierania inwestycji w zakresie produkcji, przetwarzania, transportu, dystrybucji, magazynowania lub spalania paliw kopalnych.
Wyłączeniu podlegają jedynie wydatki poniesione na infrastrukturę ciepłowniczą i pojazdy służące ochronie ludności, zdefiniowane w powyższym rozporządzeniu.
Zapisy dot. powyższego są dostępne w zał. 7.1 Zasady kwalifikowalności wydatków w rozdziale 1.2 Wydatki niekwalifikowalne w projekcie:, : „zakup urządzenia/ maszyny/ środków transportu zasilanych paliwami kopalnymi, poza wyjątkami ujętymi w art. 7 ust. 1 lit. h) ppkt (i)–(iii) i ust. 2-4 rozporządzenia EFRR lub jeżeli istnieje możliwość zakupu urządzenia/ maszyny/ środków transportu zasilanych paliwami kopalnymi w celu realizacji projektów, które przyczyniają się do osiągnięcia celów szczegółowych programu, gdy nie istnieje realna alternatywna technologia”.
Pytanie 17:
1. Nie jesteśmy przedsiębiorstwem produkcyjnym lecz typowo usługowym.
Projekt polegałby na oferowaniu usługi, zmieniającej proces produkcyjny (produkcja, uprawa nasion) z modelu liniowego na cyrkularny u naszych klientów - konkretnie chodzi i zlikwidowanie resztek pożniwnych powstałych w trakcie zbioru zbóż. Dzięki naszej usłudze resztki te zostałyby wykorzystane w procesie produkcyjnym - jako dodatkowy element GOZ
Dodatkowo edukacja ekologiczna, w tym zwiększenie świadomości konsumentów, przedsiębiorstw na temat GOZ (bez prac nad dokumentami planistycznymi związanymi z wdrażaniem idei gospodarki o obiegu zamkniętym oraz opracowaniem strategii „zero waste”).
Czy kwalifikujemy się do aplikowania?
2. Po analizie Regulaminu wyboru projektów pozostaje kwestia realizacji wskaźników produktów, niezbędnych do realizacji:
1.WLWK-PLRO132 - NIE BĘDZIE REALIZOWANE
2. WLWK-PLRO180 - DOKUMNETEM POTWIERDZAJACYM REALIZACJE WSKAŹNIKA JEST PROTOKÓW ODBIORU. W przypadku realizacji powyżej opisanego projektu, o jakim protokole może być mowa?
3. WLWK-PLRO180 Nie będzie realizowane.
Odpowiedź: Przedmiotem projektu nie może być stworzenie usługi, zmieniającej proces produkcyjny z liniowego na cyrkulacyjny u Państwa klientów. Projekt powinien obejmować przedmiotowe działania w Państwa przedsiębiorstwie. Wobec powyższego, projekt w zaproponowanej przez Państwa formie nie kwalifikuje się do wsparcia w ramach przedmiotowego naboru.
Odnośnie wskaźników w projekcie, Wnioskodawca wybiera wskaźniki adekwatne w odniesieniu do zakresu rzeczowego projektu. Wobec tego, jeśli projekt nie przewiduje dostosowania obiektu do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, wskaźnika nie wybiera się.
Jeśli chodzi o wskaźnik WLWK-PLRO180 chodzi o protokół odbioru prac budowlanych, remontowych, środków trwałych, które zostaną zakupione w ramach projektu.