Pytania i odpowiedzi | 04.06.2025

Przejdź do strony głównej portalu szczegóły komunikatu do naboru FEWM.08.02-IZ.00-001/25

Pytanie 1: Czy w planowanym konkursie możliwe będzie wybudowanie nowego budynku na potrzeby stworzenia mieszkań treningowych? Regulamin poprzedniego naboru jeden ze wskaźników produktu mówi "Pojemność nowych lub zmodernizowanych lokali socjalnych", zatem z tego wynika, że taka budowa była możliwa. Czy w tym naborze będzie podobnie?Odpowiedź: Tak można budować, ale trzeba pamiętać o limitach miejsc w danym lokalu i budynku oraz o kryteriach dotyczących limitów  miejsc treningowych.


Pytanie 2: Kto ma być realizatorem projektu? Zgodnie z zapisami SZOOP jako realizatora wskazuje się jednostki organizacyjne JST. tj. PCPR, MOPS, CUS. Natomiast w regulaminie konkursu par. 4 pkt 3 wskazane jest, że realizatorem projektu będzie podmiot zgodny typami wskazanymi w pkt. 1. Proszę o wskazanie, czy Realizatorem projektu wskazanym we wniosku ma być JST tj. powiat czy jednostka organizacyjna JST tj. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie.+
Odpowiedź: Wnioskodawcą zawsze musi być Powiat lub  Miasto na prawach powiatu (np. Miasto Olsztyn). Kim innym jest Wnioskodawca i kim innym jest realizator. Realizatorem w projekcie może być powiat lub miasto na prawach powiatu, a może być jednostka organizacyjna JST np. PCPR, MOPS. To wnioskodawca decyduje kto będzie realizował projekt  i na kogo będą wystawiane faktury.


Pytanie 3: Jak i co należy rozumieć pod zapisem: "Zakres wsparcia obejmuje : roboty budowlane wraz z niezbędnym wyposażeniem w celu przystosowania infrastruktury do potrzeb osób o szczególnych potrzebach"? Czy obejmuje to zakup mebli, sprzętu elektronicznego, sprzętów ADG i RTV, czy tylko wyposażenia wynikającego z potrzeb osób z niepełnosprawnościami: poręcze łazienkowe, poręcze na ciągach komunikacyjnych, linie naprowadzające, tablice informacyjne i inne oznakowania w alfabecie Braille? Wyposażenie dotyczy placówki specjalistycznego poradnictwa, która będzie rozszerzała rodzaj świadczonych usług.
Odpowiedź: Kwalifikowalność wyposażenia uzależniona będzie od tego komu ma służyć. Jeśli służyć będzie bezpośrednio świadczeniu usług osobom z rodzin zastępczych - to tak.
Jeżeli pracownikom obsługi np. sprzęt agd, rtv - to nie. Meble i sprzęt elektroniczny dla np. terapeutów, psychologów -  to tak.
Ostateczne stwierdzenie, czy proponowane wyposażenie może być kwalifikowalne zostanie stwierdzone przez Komisję Oceny Projektów po złożeniu wniosków i odniesieniu do całości przedstawionego materiału.

Pytanie 4: Zgodnie z ogłoszonym regulaminem naboru wniosków:
1. o dofinansowanie projektu mogą ubiegać się podmioty, które należą do niżej wymienionych typów potencjalnych Beneficjentów, z zastrzeżeniem ust. 4:
- Jednostki Samorządu Terytorialnego (powiaty i miasta na prawach powiatu województwa warmińsko-mazurskiego) 
2. w przypadku projektów partnerskich, Partnerem może być wyłącznie podmiot zgodny z typami wymienionymi w ust. 1.
3. realizatorem projektu, wskazanym przez Wnioskodawcę może być wyłącznie podmiot zgodny z typami wymienionymi w ust. 1.
Czy Gmina Olsztyn, jako jednostka samorządu terytorialnego może złożyć wniosek, czyli być wnioskodawcą i realizatorem w przedmiotowym konkursie? I czy realizatorem może być Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, który jest jednostką organizacyjną Gminy?
Odpowiedź: Zgodnie z Regulaminem naboru wnioskodawcami  aplikującymi o wsparcie mogą być :
-Jednostki Samorządu Terytorialnego ((powiaty i miasta  na prawach powiatu województwa warmińsko-mazurskiego). Oznacza to że Gmina Miasto Olsztyn może być wnioskodawcą aplikującym  i realizatorem o wsparcie we wskazanym naborze.
Wnioskodawcą w naborze  musi być Gmina a realizatorem może być MOPS ( należy pamiętać że w takim przypadku należy do wniosku o dofinansowanie wpisać dane realizatora).

Pytanie 5: Planujemy utworzenie mieszkań o charakterze treningowym i wspomaganym dla usamodzielnianych wychowanków pieczy zastępczej, a równolegle – niewielkiego domu terapeutycznego, który wspierałby młodzież (w tym młodzież z doświadczeniem pieczy zastępczej), zmagającą się z problemami emocjonalnymi, społecznymi i uzależnieniami. Planowana forma wsparcia miałaby charakter czasowy, środowiskowy i terapeutyczny, z ograniczoną liczbą miejsc (max 20 osób), indywidualnym podejściem oraz integracją z lokalnymi instytucjami wsparcia (m.in. OPS, PCPR, poradnie, szkoły, organizacje społeczne). Zakładamy bliską współpracę z psychologami, terapeutami i specjalistami przygotowującymi młodzież do powrotu do samodzielnego życia.
1.    Czy w ramach jednego projektu możliwe jest połączenie dwóch zakresów wsparcia, tj. utworzenia mieszkań wspomaganych dla usamodzielnianych wychowanków pieczy oraz infrastruktury na potrzeby terapeutycznego wsparcia czasowego?
2.    Czy w ramach dopuszczalnych inwestycji możliwe jest utworzenie domu terapeutycznego z miejscami krótkotrwałego pobytu (noclegowymi) dla młodzieży wymagającej czasowej terapii środowiskowej, o ile projekt ten będzie zgodny z zasadami deinstytucjonalizacji?
Odpowiedź: W ramach ogłoszonego naboru  możliwe są inwestycje wskazane w ogłoszeniu o naborze oraz Regulaminie naboru tj.
a) inwestycje służące pieczy zastępczej zgodnie z zasadami deinstytucjonalizacji (tj. lokale/mieszkania/domy na potrzeby rodzinnej pieczy zastępczej, placówek opiekuńczo-wychowawczych typu rodzinnego oraz jednostek poradnictwa specjalistycznego, stanowiące własność organizatora rodzinnej pieczy zastępczej),
b) inwestycje na potrzeby rozwoju mieszkalnictwa na rzecz usamodzielnianych wychowanków pieczy zastępczej powiązane   z procesem integracji społecznej i aktywizacji społeczno-zawodowej (tj. mieszkania o charakterze treningowym i wspomaganym).
W typie wskazanym w lit. a  , możliwe do realizacji są inwestycje służące tylko na potrzeby  rodzinnej pieczy zastępczej czyli rodzin zastępczych lub rodzinnych domów dziecka.
Możliwe jest także wsparcie jednostek poradnictwa specjalistycznego (definicja w warunkach wsparcia   określone w Ogłoszeniu o naborze i Regulaminie naboru oraz SZOP).
Zgodnie z zasada deinstytucjonalizacji  nie ma możliwości tworzenia innych placówek stacjonarnych i całodobowych .
Możliwe są inwestycje  określone w literce b.

Pytanie 6: O jaki rodzaj sprzętu i wyposażenia chodzi, czy może to być wyposażenie i sprzęt standardowy (tj. meble, zastawy stołowe, pościel)stanowiący podstawę do zamieszkania dla rodziny zastępczej, która będzie przebywać w nowo wybudowanym obiekcie, czy raczej chodzi o wyposażenie dla osób z niepełnosprawnością, które będzie uzupełnieniem np. standardowego wyposażenia?
Odpowiedź: Zgodnie z Zasadami do kwalifikowalności (...) 8.2 - kwalifikowalne są m.in: wydatki na nabycie środków trwałych (wraz z niezbędnym montażem i transportem), pod warunkiem, że środki te będą włączone w rejestr środków trwałych Wnioskodawcy/Beneficjenta oraz wydatek ten będzie traktowany jako wydatek inwestycyjny zgodnie z zasadami rachunkowości.

Ww.  załącznik zawiera katalog wydatków kwalifikowalnych i niekwalifikowalnych. Wszystkie wydatki zarówno budowlane jak i zakupy muszą służyć  dzieciom będącym w rodzinie zastępczej.

Ostatecznej kwalifikacji wydatków w zakresie ich kwalifikowalności lub nie  dokona Komisja Oceny Projektów po złożeniu kompletu dokumentów w odpowiedzi na ogłoszony nabór.

Pytanie 7: W zakresie naszego projektu mamy przebudowę nieużytkowanego budynku na potrzeby 1 mieszkania treningowego dla 3 osób oraz poradnictwa specjalistycznego:
1. Wskaźnik rezultatu "Roczna liczba użytkowników nowych lub zmodernizowanych lokali socjalnych" - zgodnie z definicją zawartą w regulaminie naboru odnosi się do liczby zarejestrowanych zakwaterowanych członków gospodarstwa domowego. Czy w związku z tym we wskaźniku należy uwzględnić tylko użytkowników mieszkania treningowego czy również poradni specjalistycznych jeśli mamy ją w zakresie projektu? Jeśli mamy doliczyć użytkowników poradni co w takim przypadku powinno być źródłem wskaźnika, jaki dokument? 
2. Kryterium nr 23 "Projekt zakłada zwiększenie liczby miejsc świadczenia usług" - jak odnieść się do kryterium jeśli w projekcie mamy 1 obiekt, w którym znajdować się będzie zarówno mieszkanie treningowe jak i poradnictwo specjalistyczne? Czy musimy zapewnić minimum 1 miejsce na obiekt czy po 1 miejscu na każdą wspartą formę tj. 1 na mieszkanie treningowe i 1 na poradnictwo specjalistyczne?
3. Kryterium nr 29 "Projekt zakłada wzrost liczby miejsc świadczenia usług" - jak należy liczyć miejsca świadczenia usług w przypadku poradnictwa specjalistycznego? Czy chodzi o ilość przyjmujących w poradni specjalistów niezależnie od formy zatrudnienia?
Odpowiedź:
1/ definicja jak w pkt 2: Dokumenty na potwierdzenie liczby usługobiorców w poradni może być np. rejestr korzystających z konkretnych usług 
2/  kryterium 23 jasno wskazuje jak liczyć miejsce treningowe (np. jedno miejsce w mieszkaniu treningowym) oraz jak liczyć jedno miejsce świadczenia usług(jedno miejsce w jednostce poradnictwa) a co za tym idzie odrębnie liczymy dane dla mieszkań treningowych i odrębnie dla miejsc w jednostkach poradnictwa.
We wskaźniku wybieranym w systemie WOD 2021 należy wpisać sumę tych miejsc a w opisie wskazać ile dotyczy mieszkań treningowych , a ile  miejsc w jednostce poradnictwa, ponieważ nie można wybierać 2 razy tego samego wskaźnika
3/ kryterium nr 29 wskazuje liczbę miejsc świadczenia usług powyżej minimalnej wskazanej w kryterium nr 23
Oznacza to że w ramach projektu musi powstać nowe stanowisko do świadczenia usług  np. dziś jest jedno miejsce dla psychologa  które wykorzystuje 2 psychologów jeden od pn. do śr. A drugi od czw.  do pt.  to oznacza że jest jedno stanowisko  jeśli w wyniku realizacji projektu utworzycie dodatkowe stanowisko i  równolegle będą świadczone usługi przez 2 psychologów lub utworzone zostanie nowe miejsce dla terapeuty  to będzie spełnienie kryterium i będzie możliwość otrzymania punktów.

Pytanie 8: Obligatoryjnie Wnioskodawca powinien opatrzyć kwalifikowanym podpisem elektronicznym załączniki: ….. Oświadczenie dotyczące informacji zawartych we wniosku i załącznikach, w połączeniu z zapisami Załącznika nr 3 do Regulaminu wyboru projektów, gdzie w/w oświadczenie jest wymienione w pozycji: DOKUMENTY NIEZBĘDNE DO PODPISANIA UMOWY O DOFINANSOWANIE
W jaki sposób wnioskodawca ma spełnić kryterium nr 1, gdzie jest oceniana zgodność z warunkami wsparcia/ograniczeniami i limitami określonymi w FEWiM 2021-2027/SZOP/regulaminie wyboru projektów a taki warunek jest określony w regulaminie (par 6, pkt 7)? 
Odpowiedź: Załącznik nr 3 Załączniki do wniosku i umowy o dofinansowanie projektu do Regulaminu naboru wskazuje które dokumenty i w jaki sposób powinny być podpisywane w momencie składania do  IZ.

Pytanie 9: W kryteriach oceny wskazaliście Państwo, że w przypadku kryterium nr 29 Projekt zakłada wzrost liczby miejsc świadczenia usług: W ramach kryterium ocenie podlegać będzie wzrost liczby miejsc świadczenia usług powyżej minimalnego wyniku wynikającego z iloczynu wyliczonego zgodnie z metodologią wskazaną w kryterium nr 24.
Zaś kryterium te odnosi się do lokalizacji inwestycji w obiekty mieszkalne. Proszę o wskazanie metodologii, na którą Państwo się powołujecie w przedmiotowym kryterium czy też jest błąd w karcie oceny i kryterium 29 powinno być powiązane z innym kryterium – np. 23 Projekt zakłada zwiększenie liczby miejsc świadczenia usług? 
Odpowiedź: Tak, w zestawie kryteriów wkradła się omyłka pisarska Kryterium nr 29 powinno być powiązane z kryterium nr 23 i do takiego odniesienia proszę się stosować.

Pytanie 10: Na webinarze było powiedziane o dodatkowych wymogach w zakresie promocji dla projektów Infrastruktury systemu pieczy zastępczej. Z czego to wynika, ponieważ nie znalazłam w dokumentacji naboru żadnej informacji, która mogłaby na to wskazywać? Dodatkowo jeśli jest wymóg stosowania dodatkowych działań proszę o informację jakie jeszcze są wymagane. Chcielibyśmy prawidłowo skonstruować plan i budżet promocji.  Wartość naszego projektu nie przekracza 5 mln euro - piszę to w kontekście dodatkowych wymogów wynikających z Podręcznika wnioskodawcy i beneficjenta Funduszy Europejskich na lata 2021-2027 w zakresie informacji i promocji. 
Odpowiedź: Projekty w Działaniu 08.02 Infrastruktura systemu pieczy zastępczej dofinansowywane są w ramach przedsięwzięć priorytetowych finansowanych w ramach Programu Regionalnego FEWiM 2021-2027 ”Społeczny wymiar Warmii i Mazur – wsparcie i opieka” będących przedsięwzięciem strategicznym. Obowiązki informacyjno-promocyjne wynikają m.in. z załącznika „Obowiązki informacyjne i promocyjne dotyczące wsparcia z Unii Europejskiej” do Wzoru umowy o dofinansowanie.
W związku z tym, iż projekty w ramach naboru 08.02 należą do kategorii projektów strategicznych obowiązują ich również obowiązki dotyczące informacji i promocji względem Komisji Europejskiej (patrz wskazany załącznik).


Pytanie 11: Czy wskaźnik „Pojemność nowych lub zmodernizowanych lokali socjalnych” to także rodzinne domy dziecka? Rodzinny dom dziecka, to placówka o charakterze opiekuńczo-wychowawczym, a nie forma pomocy mieszkaniowej jak lokal socjalny. Mają zupełnie inne cele, podstawy prawne i zasady funkcjonowania.
Odpowiedź:  Wskaźnik dotyczy również rodzinnych domów dziecka. Do wskaźnika zaliczamy tylko dzieci przyjęte do pieczy zastępczej.

Pytanie 12: Czy wskaźnik „Liczba obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami” powiązana jest ze wskaźnikiem rezultatu: „Liczba korzystających z obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami”? W przypadku rodzinnych domów dziecka wnioskodawca nie wie i nie może przewidzieć czy i ile będzie niepełnosprawnych dzieci objętych tą formą wsparcia w wyniku realizacji projektu.
Odpowiedź:  Wszystkie obiekty wspierane w ramach naboru musza być dostosowane dla osób niepełnosprawnych ( bez dostępności  ON do lokalu nie będzie wsparcia dla projektu). Wskaźniki nie są ze sobą  bezpośrednio powiązane

Pytanie 13: Wskaźnik: Roczna liczba użytkowników nowych lub zmodernizowanych lokali socjalnych. Czy należy wybrać taki wskaźnik dla rodzinnego domu dziecka? Rodzinny dom dziecka to placówka o charakterze opiekuńczo-wychowawczym, a nie forma pomocy mieszkaniowej jak lokal socjalny.
Jeżeli mamy wybrać w/w wskaźnik proszę o interpretację jaką wartość wskaźnika mamy przyjąć gdyż:
a.     -  Rodzinny dom dziecka jest planowany łącznie na 16 dzieci (po 8 na każdy dom)
b.     -  W wybudowanych domach dziecka zaplanowano także miejsca dla opiekunów – łącznie 4 miejsca (2 opiekunów na 1 dom)
c.     -  Miejsca dla biologicznych dzieci opiekunów – łącznie 4 miejsca (2 miejsca na 1 dom)
Czy w związku z powyższą sytuacją mamy przyjąć wartość docelową 16 czy 24?
Odpowiedź: Tak, należy wybrać ten wskaźnik. 
Należy wskazać tylko dzieci z pieczy zastępczej czyli 16
Miejsca dla biologicznych rodziców – to powielenie  miejsc dla opiekunów (albo jedno albo drugie).


Pytanie 14: Wnioskodawca ma pośredni wpływ na ilość dzieci przebywających w rodzinnych domach dziecka w 12 miesięcy po zakończeniu projektu wiec nie zadeklaruje 100% wskaźnika w pierwszym roku – wartość docelowa zostanie osiągnięta w okresie trwałości – czy w takim przypadku wnioskodawca powinien wskazać np. 50% wartość docelowej wskaźnika a w części opisowej wskazać liczbę miejsc docelowych z informacją, iż zostanie ona osiągnięta w okresie trwałości?
Odpowiedź:  Wartość wskaźnika to 100% (dzieci kwalifikujących się do rodzinnej pieczy zastępczej jest więcej niż dostępnych miejsc więc wskaźnik powinien być osiągnięty w pierwszym roku po realizacji projektu)

Pytanie 15: Czy wskaźnik ten skorelowany jest z kryterium nr 23 gdzie wskazujemy zwiększenie liczby miejsc świadczenia usług – czy mam przyjąć wartość docelową 16 czy wartość z wskaźnika np. 50% tej wartości?
Odpowiedź:  Należy przyjąć wartość docelową


Pytanie 16: Jaki wskaźnik rezultatu ma wybrać wnioskodawca w regulaminie wskazano jedynie 3 szt. rezultatów, jeżeli dom dziecka nie jest lokalem socjalnym (wskaźnik nr 1), nie deklaruje korzystających osób niepełnosprawnych (wskaźnik nr 2) i nie planuje miejsc pracy (wskaźnik nr 3)?
Odpowiedź:  Zawsze należy wybrać wskaźnik rezultatu nr 1. Pozostałe jeżeli w ramach projektu wnioskodawca przewiduje rezultaty wskazane we wskaźnikach nr 2 i nr 3