Pytanie 1: Czy partner projektu wybrany zgodnie z ustawą wdrożeniową w ramach projektu mógłby sprzedać wnioskodawcy/beneficjentowi środki trwałe bez konieczności stosowania PZP?
Odpowiedź: Zgodnie z definicją kryterium nr 8 Projekt partnerski w ramach oceny spełniania kryterium weryfikowane będzie spełnienie wymogów w zakresie utworzenia partnerstwa, w tym m.in.: „Czy umowa partnerstwa wyklucza oferowanie towarów, świadczenie usług lub wykonywanie robót budowlanych pomiędzy partnerami?” Wobec powyższego w ramach projektu pomiędzy partnerami nie może wystąpić sprzedaż towarów, usług czy robót budowlanych.
Pytanie 2: Zgodnie z zapisami Regulaminu § 5 Warunki wsparcia – „W ramach naboru nie przewiduje się dofinansowania projektu w trybie „zaprojektuj i wybuduj”, z zastrzeżeniem projektów, które na dzień składania wniosku o dofinansowanie projektu posiadają pełną dokumentację techniczną opracowaną w trybie „zaprojektuj i wybuduj”. Czy według przytoczonego fragmentu regulaminu pod słowem pełną dokumentację należy rozumieć całą dokumentację tzn. pozwolenia, projekty, ogłoszony przetarg?
Odpowiedź: Zamawiający zobowiązany jest posiadać program funkcjonalno – użytkowy zawsze, gdy zamierza przeprowadzić postępowanie o udzielenie zamówienia, którego przedmiot łącznie obejmuje:
- sporządzenie projektów (budowlanego, wykonawczego),
- uzyskanie wymaganych przepisami prawa uzgodnień i zatwierdzeń opracowanego projektu budowlanego, uzyskanie pozwolenia na budowę,
- wykonanie robót budowlanych na podstawie sporządzonych projektów wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie. Program funkcjonalno-użytkowy ma służyć do wyłonienia wykonawcy, który dopiero sporządzi pełną dokumentację techniczną i na jej podstawie wykonana roboty budowlane.
Zgodnie z §5 pkt 1 Regulaminu wyboru projektów „W ramach naboru nie przewiduje się dofinansowania projektu w trybie „zaprojektuj i wybuduj”, z zastrzeżeniem projektów, które na dzień składania wniosku o dofinansowanie projektu posiadają pełną dokumentację techniczną opracowaną w trybie „zaprojektuj i wybuduj”. Zatem program funkcjonalno-użytkowy wraz z załącznikami nie jest wystarczającym dokumentem. Na dzień składania wniosku o dofinansowanie niezbędne jest posiadanie przygotowanego projektu budowlanego (dokumentacji projektowej/technicznej wymaganej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa).
Jednocześnie na etapie składania Wniosku o dofinansowanie Wnioskodawca ma obowiązek dostarczenia:
- Kopii decyzji pozwolenia na budowę lub jeśli decyzja nie została wydana kopii wniosku o wydanie
decyzji pozwolenia na budowę złożonej do właściwego organu i/lub
- Kopii zgłoszenia i/lub
- Kopii pozwolenia lub zgłoszenia wodnoprawnego i/lub
- Kopii Pozwolenia Konserwatora Zabytków.
Jeśli wszystkie wymagane prawem zezwolenia na inwestycję będą miały charakter ostateczny na moment złożenia wniosku o dofinansowanie wówczas przyznawane są dodatkowe punkty podczas oceny projektu (patrz karta z definicjami kryteriów wyboru projektów). Informacja o ogłoszonych postępowaniach przetargowych / upublicznionych zaproszeniach do składania ofert (w trybie konkurencyjnym) nie jest obowiązkowa, niemniej pozwala na przyznanie dodatkowego punktu podczas oceny projektu (patrz karta z definicjami kryteriów wyboru projektów).
Pytanie 3: Czy na umowie zawartej z Wykonawcą lub innych dokumentach należy umieścić logotypy? Czy są jakieś wytyczne w zakresie obowiązkowych zapisów w umowie oraz płatności (liczba płatności, zaliczka, termin płatności)?
Odpowiedź: Podręcznik wnioskodawcy i beneficjenta programów polityki spójności 2021–2027 jest poradnikiem dla wszystkich planujących zawierać umowy, których przedmiotem będą dostawy, usługi lub roboty budowlane finansowane z funduszy unijnych, do których zastosowanie mają Wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021–2027. Podręcznik przygotowany został przede wszystkim z myślą o beneficjentach, czyli podmiotach którym wsparcie z funduszy unijnych zostało już przyznane oraz wnioskodawcach tj. podmiotach, które dopiero złożyły lub zamierzają złożyć wniosek o dofinansowanie projektu. W Podręczniku znajduje się szereg informacji, które pomogą sprawnie i prawidłowo zawierać umowy z wykonawcami.
Zgodnie z pkt 3 ww. podręcznika obowiązki informacyjne należy wypełniać od momentu uzyskania dofinansowania, tj. podpisania umowy o dofinansowanie lub wydania decyzji o dofinansowaniu, do końca realizacji projektu lub do końca okresu trwałości projektu, który został określony w umowie. Zatem używanie oznaczeń Funduszy Europejskich, znaku barw RP oraz UE na etapie przygotowania dokumentacji niezbędnej do ogłoszenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego czy na umowie z wykonawcą, jest niewskazane.
Pytanie 4: Czy istnieje możliwość złożenia wniosku, jako instytucja mająca główną siedzibę w woj. mazowieckim?
Odpowiedź: Dla priorytetu 02 Środowisko, działania 02.12 Ochrona bioróżnorodności (Schemat A) zdefiniowane zostały kryteria wyboru projektów i zgodnie z nimi w kryterium nr 22 - Zabezpieczenie przed podwójnym finansowaniem - weryfikowane będzie między innymi czy ograniczono obszar realizacji projektu do województwa warmińsko- mazurskiego. Ponadto, w kryterium nr 32 - Zgodność z zasadą horyzontalną FEWiM - Gospodarcza transformacja Odprowadzanie podatków w województwie warmińsko-mazurskim - premiowane będą przedsięwzięcia podmiotów, które odprowadzają podatki na terenie województwa warmińsko-mazurskiego, przy czym przyznanie 0 punktów w ramach kryterium 32 nie dyskwalifikuje z możliwości uzyskania dofinansowania.
Tym samym, biorąc pod uwagę zapisy SZOP i kryteriów wyboru projektów do dofinansowania, należy stwierdzić, iż nie zakazano udziału w naborze podmiotom mającym główną siedzibę poza obszarem województwa warmińsko-mazurskiego. Jednocześnie należy podkreślić, iż sama inwestycja obligatoryjnie musi być realizowana na obszarze województwa warmińsko-mazurskiego.
Pytanie 5: Czy zakres wydatków w projekcie obejmujący wydatki na wynagrodzenia, delegacje służbowe czy dodatki zadaniowe może stawić wydatek kwalifikowalny?
Odpowiedź: Koszty związane z zaangażowaniem personelu (m.in.: wynagrodzenia, dodatki zadaniowe, delegacje) stanowią wydatek niekwalifikowalny.