Pytania i odpowiedzi | 04.04.2025

Przejdź do strony głównej portalu szczegóły komunikatu do naboru FEWM.07.02-IP.01-001/25

Pytanie 1: Czy w przypadku drugiej podgrupy docelowej, czyli „kobiety powracające na rynek pracy po urlopie macierzyńskim, rodzicielskim lub wychowawczym” nie mają znaczenia zarobki i nie muszą to być kobiety ubogie pracujące / zatrudnione na umowach krótkoterminowych?

Odpowiedź: Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów drugą podgrupę docelową stanowią kobiety „powracające na rynek pracy po urlopie macierzyńskim, rodzicielskim lub wychowawczym (którego warunki są uregulowane w Kodeksie Pracy) oraz pozostające w stosunku pracy ze swoim dotychczasowym pracodawcą”. Jak wynika z powyższego, w przypadku tej podgrupy istotne jest, by w dniu przystąpienia do projektu kobiety były zatrudnione i przebywały na jednym z ww. urlopów. Nie mają znaczenia zarobki tych kobiet i nie muszą to być kobiety ubogie pracujące/zatrudnione na umowach krótkoterminowych.

Pytanie 2: Zwracam się z pytaniem dotyczącym metodologii i uzasadnienia zapewnienia opieki nad dziećmi do lat 7 oraz osobami zależnymi w ramach projektu. W projekcie przewidziano koszty związane z opieką – dziecka do lat 7 lub osobą zależną. Przewiduje się, iż czas uczestnictwa uczestniczek projektu (UP) w projekcie wynosił będzie średnio 5 miesięcy. Opieka nad dzieckiem do lat 7/ osobą zależną – miesięcznie do 50% kwoty zasiłku dla bezrobotnych, zgodnie z art. 61 Ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Wsparcie udzielane będzie przez okres uczestnictwa danej UP w projekcie, średnio 5 miesięcy. Miesięczna stawka przewidziana na zapewnienia opieki nad dzieckiem do lat 7/osobą zależną zaplanowana została na poziomie 600 zł miesięcznie brutto. Koszty rozliczane będą w oparciu o dokument księgowy potwierdzający poniesiony wydatek. Projekt zapewnia różnorodne formy wsparcia, które są równomiernie rozłożone na cały okres trwania uczestnictwa Uczestniczek Projektu (UP), trwający średnio 5 miesięcy. Taki harmonogram zaplanowano z myślą o optymalnym rozłożeniu godzin wsparcia, co ma na celu zapobieżenie przeciążeniu uczestniczek zbyt intensywnym harmonogramem, jednocześnie zapewniając ciągłość i pogłębienie wsparcia. Dodatkowo, program ma na celu minimalizację długich przerw między kolejnymi etapami wsparcia, co sprzyja osiąganiu trwałych korzyści dla uczestniczek oraz efektywnemu wykorzystaniu czasu trwania projektu.

Proszę o informację czy wyżej założona metodologia jest poprawna. Dokumentacja konkursowa jak również opublikowane do tej pory informacje (odpowiedzi na pytania) nie rozwiązują kwestii metodologii miesięcznego oszacowania wysokości kosztów możliwych do przeznaczenia na cele związane ze zwrotami kosztów opieki.

Odpowiedź: Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów oraz załącznikiem nr 12 do ww. Regulaminu (tzw. „cennikiem”) w projekcie można przewidzieć refundację kosztu opieki nad dzieckiem do lat 7 lub osobą zależną w wysokości do 50% kwoty zasiłku dla bezrobotnych.
Obecnie jest to kwota wynosząca maksymalnie 831 zł miesięcznie na dziecko/osobę zależną, niezależnie od liczby godzin wsparcia przypadających na osobę w danym miesiącu. A zatem uczestniczka korzystająca z dowolnego rodzaju wsparcia projektowego (np. staży, szkoleń, doradztwa itp.) przez okres kilku miesięcy może mieć zapewnioną refundację kosztu opieki w wysokości nieprzekraczającej 831 zł w każdym z tych miesięcy. Dopuszcza się zaplanowanie w budżecie niższej miesięcznej kwoty refundacji.
Każdorazowo przyjęta w projekcie stawka powinna być poparta uzasadnieniem potwierdzającym kwalifikowalność wydatku. Proszę w szczególności pamiętać o konieczności dokonania rozeznania cenowego i potwierdzenia racjonalności danego wydatku, pomimo przyjęcia w projekcie stawki określonej w „cenniku”. Obowiązek ten wynika m.in. z rozdziału 7.7 Instrukcji merytorycznej wypełniania wniosku stanowiącej załącznik nr 2 do Regulaminu.
Jednocześnie zwracamy uwagę, że aby koszt był kwalifikowalny, powinien być racjonalny, a zatem wnioskodawca na potrzeby własnego projektu powinien oszacować wysokość kosztów opieki w taki sposób, by zachować właściwe proporcje w zależności od potrzeb osób zależnych, jak i miesięcznego zaangażowania uczestniczek w projekcie.
Niestety jako instytucja ogłaszająca nabór, a następnie weryfikująca na etapie oceny formalnej i merytorycznej poprawność wniosku o dofinansowanie, nie możemy ingerować w jego tworzenie i opiniować lub przedstawiać propozycje zapisów projektowych. To w gestii wnioskodawcy leży przygotowanie poprawnej metodologii i uzasadnienia wydatków.

Pytanie 3: Czy, aby zdobyć 4 pkt. w ramach kryterium premiującego nr 6 „Projekt jest realizowany na obszarach strategicznej interwencji”, projekt powinien być realizowany tylko i wyłącznie na obszarach strategicznej interwencji OSI – Miasta średnie tracące funkcje społeczno-gospodarcze, OSI – Obszary zagrożone trwałą marginalizacją? Czy może być skierowany do osób zarówno z tych obszarów jak i spoza nich, i obejmować np. m. Olsztyn, pow. olsztyński i pow. braniewski?

Odpowiedź: Zgodnie z zapisami podrozdziału 1.3 Regulaminu wyboru projektów: „aby otrzymać premię punktową za kryterium premiujące nr 6, w części opisowej wniosku o dofinansowanie, należy wskazać z nazwy przynajmniej:

  • ­  jedno miasto z OSI Miasta średnie tracące funkcje społeczno-gospodarcze i/lub
  • ­  jedną gminę z OSI Obszary zagrożone trwałą marginalizacją (ze wskazaniem statusu gminy: miejska, wiejska lub miejsko-wiejska),

z których będą pochodziły uczestniczki projektu”. Oznacza to, że aby kryterium zostało spełnione, projekt nie musi być realizowany wyłącznie na obszarach wskazanych w treści kryterium. Obszar realizacji projektu może wykraczać poza ww. tereny OSI.
Istotne jest jednak precyzyjne wskazanie w treści wniosku, na jakich konkretnie terenach OSI projekt będzie realizowany. Przykładowo zapis, iż projekt będzie obejmować powiat braniewski jest niewystarczający do uznania kryterium za spełnione, ponieważ jest to zbyt ogólna informacja.
W celu otrzymania 4 punktów premii należałoby w przykładzie wskazanym w pytaniu określić literalnie w treści wniosku (np. w polu „Opis projektu” lub w polu „Grupy docelowe”), iż projekt będzie realizowany na terenie miasta Braniewa (jest to miasto z OSI Miasta średnie tracące funkcje społeczno-gospodarcze – 2 pkt.) oraz na terenie gminy wiejskiej Braniewo (jest to gmina z OSI Obszary zagrożone trwałą marginalizacją – 2 pkt.). Jednocześnie projekt może obejmować swoim zasięgiem inne obszary, np. miasto Olsztyn. Lista miast i gmin należących do OSI z kryterium premiującego nr 6 znajduje się w załącznikach nr 8 i 9 do Kontraktu Programowego dla Województwa Warmińsko-Mazurskiego.