Pytanie nr 1: Chciałam zapytać o zapis „Wnioskodawca (lub Partner) musi posiadać obligatoryjnie doświadczenie w 2 aspektach łącznie: na rzecz grupy docelowej i na określonym terytorium”. Jak mamy rozumieć „doświadczenie na rzecz grupy docelowej” ? Czy chodzi o to, że podmiot ma się wykazać tym, że aplikował już o środki dla podmiotu X i dla tego drugiego podmiotu? Czy np. ma się wykazać tym, że prowadził działania np. szkolenia grupy docelowej pracowników podmiotu X, a może po prostu na rzecz pracowników niekoniecznie podmiotu X (np. szkolenia związane z wypaleniem zawodowym)?
Odpowiedź: Poprzez „doświadczenie na rzecz grupy docelowej” należy rozumieć, że posiadane doświadczenie Wnioskodawcy (albo Partnera) nie musi dotyczyć konkretnego pracodawcy objętego wsparciem w projekcie. Wnioskodawca (albo Partner) musi natomiast wykazać, że jego doświadczenie obejmuje realizację różnego rodzaju przedsięwzięć na rzecz właściwej grupy docelowej objętej wsparciem w ramach projektu tj. pracodawców niebędących przedsiębiorcami albo pracodawców będących MŚP z województwa warmińsko-mazurskiego.
Pytanie nr 2: Jesteśmy w sytuacji, w której instytucja otoczenia biznesu byłaby skłonna aplikować o środki w tym konkursie na rzecz podmiotu X oraz na rzecz jeszcze jednej instytucji publicznej. Tylko zastanawia ich kwestia wysokości dofinansowania. 85% stanowi dofinansowanie,15% to wkład własny. Pytają nas dlaczego realizując projekt na rzecz podmiotu X szkoląc nas i doposażając stanowisk pracy maja dokładać jeszcze 15 %.
Odpowiedź: Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów wkład własny może być wnoszony przez Beneficjenta/Partnera/stronę trzecią lub uczestnika projektu.
Pytanie nr 3: Czy w ramach 7.6."Adaptacja do zmian" mała firma może uzyskać dofinansowanie na zakup środka trwałego w postaci koparko ładowarki + szkolenie dla pracownika- kurs koparko ładowarki?
Odpowiedź: Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów w ramach przedmiotowego naboru dofinansowanie może uzyskać następujący typ projektu: dostosowanie środowiska pracy do potrzeb różnych grup pracowników, eliminowanie zdrowotnych czynników ryzyka w miejscu pracy, w tym tworzenie dobrych warunków pracy, szkoleń pracowników w zakresie wypalenia zawodowego oraz chorób związanych z pracą.
Powyższe oznacza, że wszystkie działania zaplanowane w ramach projektu muszą być ukierunkowane na eliminowanie czynników ryzyka dla zdrowia występujących w miejscu pracy.
W projektach dopuszczalne są następujące formy wsparcia:
- usługi rozwojowe umożliwiające przeciwdziałanie/eliminowanie czynników ryzyka dla zdrowia (takie jak doradztwo, szkolenia);
- doposażenie miejsca pracy umożliwiające dostosowanie miejsca pracy do potrzeb pracowników (m.in. sprzęt, meble, wartości niematerialne i prawne, usługi związane z montażem/uruchomieniem doposażenia miejsca pracy).
Wnioskodawca we wniosku o dofinansowanie projektu oraz w załączniku do wniosku - „Analiza potrzeb pracodawcy w zakresie adaptacyjności do zmian na rynku pracy, dostosowania środowiska pracy do potrzeb różnych grup pracowników” określa problemy pracodawcy w zakresie dostosowania środowiska pracy do potrzeb różnych grup pracowników i uzasadnia potrzebę realizacji określonych zadań, w tym określa problemy:
- w zakresie występowania niekorzystnych czynników zdrowotnych w środowisku pracy w odniesieniu do pracowników, których zdrowie jest narażone ze względu na charakter pracy/stanowisko/warunki pracy;
- w zakresie poprawy ergonomii pracy i dostosowania do warunków pracy (adekwatnie do potrzeb i stanu zdrowia pracowników), których obejmuje wsparciem w projekcie.
Dodatkowo, wydatki zaplanowane w projekcie muszą być racjonalne (zgodne ze stawkami rynkowymi i specyfiką projektu) oraz efektywne (zasada uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów), a także kwalifikowalne (niezbędne do realizacji projektu i osiągania jego celu).
To od zapisów wniosku o dofinansowanie projektu będzie zależało czy zakup koparko-ładowarki oraz szkolenie dla pracownika „kurs koparko - ładowarki” jest kosztem kwalifikowalnym i czy wpisuje się w założenia naboru.
Pytanie nr 4: W związku z zamieszczoną Interpretacją w sprawie naboru FEWM.07.06-IZ.00-002/24 dotyczącą sposobu klasyfikacji podmiotów – jednostek organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (np. jednostek budżetowych, zakładów budżetowych, instytucji kultury, instytucji oświatowych, podmiotów leczniczych), które prowadzą działalność poprzez oferowanie towarów lub usług na rynku, do odpowiedniej grupy pracodawców, proszę o informację, czy jednostkę organizacyjną gminy świadczącą usługi odpłatne np. wynajem sal, możemy zakwalifikować do MŚP. Czy też taki pracodawca w ogóle nie kwalifikuje się do wsparcia w ramach naboru?
Odpowiedź: Jednostka organizacyjne gminy, nawet jeżeli prowadzi działalność poprzez oferowanie towarów lub usług na rynku, może otrzymać wsparcie w przedmiotowym naborze i będzie zaliczana do grupy pracodawców niebędących przedsiębiorstwami. Należy mieć jednak na uwadze, że w tym przypadku istotna jest szczegółowa analiza pod kątem możliwości wystąpienia i udzielenia pomocy de minimis.
Pytanie nr 5: Proszę o wyjaśnienie dotyczące kryterium obligatoryjnego ujętego w kryteriach wyboru projektów dla naboru konkurencyjnego w ramach Działania 7.6 Adaptacja do zmian (Typ 1: Dostosowanie środowiska pracy do potrzeb różnych grup pracowników, eliminowanie zdrowotnych czynników ryzyka w miejscu pracy, w tym tworzenie dobrych warunków pracy, szkoleń pracowników w zakresie wypalenia zawodowego oraz chorób związanych z pracą): Zgodnie z kryteriami nie jest obligatoryjne zawarcie partnerstwa jednak jedno z kryteriów obligatoryjnych mówi: „Wnioskodawca w ramach projektu obejmie wsparciem minimum: 2 pracodawców niebędących przedsiębiorstwami albo 5 pracodawców będących MŚP”. Jak powyższy zapis należy rozumieć w przypadku złożenia wniosku przez Gminę. Czy należy wykazać, iż wsparciem będą objęci np. pracownicy min. dwóch jednostek organizacyjnych gminy? Czy jednak należy zawrzeć partnerstwo z inną gminą?
Odpowiedź: Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 6 Wnioskodawca/Partner nie są objęci wsparciem w ramach projektu.
W związku z tym urząd gminy nie może złożyć wniosku o dofinansowanie projektu w ramach, którego planuje objąć wsparciem pracowników urzędu gminy dla których jest pracodawcą ani występować w takim wniosku w charakterze Partnera.
Należy mieć na uwadze, że pracodawca pracownika zatrudnionego w urzędzie gminy nie jest tożsamy z pracodawcą pracownika zatrudnionego np. w jednostce pomocniczej gminy i tym samym należy traktować ich jako dwóch osobnych pracodawców.
Urząd gminy może być Wnioskodawcą wniosku o dofinansowanie projektu, który zakłada wsparcie pracowników jednostek organizacyjnych gminy jeżeli nie jest pracodawcą dla ich pracowników.
Pytanie nr 6: Gmina X jest zainteresowana złożeniem wniosku do konkursu. Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 8 Wnioskodawca w ramach projektu musi objąć wsparciem minimum: 2 pracodawców niebędących przedsiębiorstwami. Wiemy już, że Gmina X nie może wnioskować na potrzeby własne i swoich pracowników, a jedynie na potrzeby 2 innych jednostek podległych, np. GOPS-u i szkoły. Czy jest możliwa sytuacja odwrotna, tzn. czy GOPS może wnioskować na potrzeby swoje, szkoły i Urzędu Gminy?
Odpowiedź: Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 6 Wnioskodawca/Partner nie są objęci wsparciem w ramach projektu.
W związku z powyższym w przypadku gdy GOPS będzie Wnioskodawcą nie może objąć wsparciem w ramach projektu swoich pracowników natomiast może objąć wsparciem szkołę i urząd gminy oraz ich pracowników.
Pytanie nr 7: Czy w ramach przedmiotowego naboru zakładają Państwo możliwość, że doposażenie stanowisk pracy będzie o wartości większej niż 40% z założeniem, że różnicę w kwocie wnioskodawca ureguluje z własnych środków? Różnica w projekcie będzie widniała jako koszt niekwalifikowany.
Odpowiedź: Powyżej opisana sytuacje jest możliwa w ramach przedmiotowego naboru.
Wnioskodawca, w części wniosku o dofinansowanie projektu „Uzasadnienie wydatku” powinien przedstawić specyfikację/metodologię oszacowania całościowego kosztu sprzętu, który jest planowany do zakupu oraz przedstawić informacje dotyczące rozeznania cenowego od minimum 2 potencjalnych wykonawców (2 oferty) lub minimum 2 linki do stron internetowych potwierdzające rynkowość kosztu. W wyjątkowych sytuacjach Wnioskodawca może przedstawić tylko 1 ofertę, jeśli udowodni, że faktycznie nie istnieje druga taka sama oferta dostępna na rynku.
Uwaga! Wnioskodawca może zostać poproszony o przedstawienie szczegółowej dokumentacji potwierdzającej rynkowość cen na etapie negocjacji.
Ponadto, Wnioskodawca, w części wniosku o dofinansowanie projektu „Uzasadnienie wydatku” powinien zdeklarować, że w związku z wysokim kosztem sprzętu, w ramach projektu kwalifikuje jedynie jego część oraz wskazać z jakich środków zostanie pokryta pozostała część kosztu np. ze środków własnych Wnioskodawcy/Pracodawcy.
W części wniosku o dofinansowanie projektu „Budżet projektu” oraz w załączniku do wniosku „Budżet pomocniczy – kwoty ryczałtowe” należy wskazać jedynie część kosztu sprzętu, który miałby być dofinansowany w ramach projektu.
Przy formułowaniu budżetu projektu należy mieć na uwadze kryterium specyficzne dostępu nr 3 i 5.
Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 3: Łączny koszt projektu wyrażony w PLN nie przekracza równowartości 200 000,00 EUR.
Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 5: Kategorie kosztów w ramach projektu podlegają następującym limitom:
- usługi rozwojowe (t.j. doradztwo, szkolenia) – minimalnie 60% kosztów bezpośrednich na danego pracodawcę;
- doposażenie miejsca pracy umożliwiające dostosowanie miejsca pracy do potrzeb pracowników (m.in. sprzęt, meble, wartości niematerialne i prawne, usługi związane z montażem/uruchomieniem doposażenia miejsca pracy) – maksymalnie 40% kosztów bezpośrednich na danego pracodawcę.
Pytanie nr 8: Jeżeli Powiat jest wnioskodawcą to czy realizatorem może być jednostka organizacyjna? Bo w regulaminie jest taki punkt 2.2 Partnerstwo w projekcie „11. W ramach partnerstwa niedopuszczalne są następujące sytuacje: zawarcie partnerstwa przez podmiot z własną jednostką organizacyjną. W przypadku administracji samorządowej i rządowej oznacza to, iż organ administracji nie może uznać za Partnera/ów podległej mu jednostki budżetowej (nie dotyczy to jednostek nadzorowanych przez organ administracji oraz tych jednostek podległych organowi administracji, które na podstawie odrębnych przepisów mają osobowość prawną), jak również ten punk dotyczy wyboru partnera ….” 5. Zgodnie z zapisami ustawy wdrożeniowej (art. 39 ust. 2) jednostki sektora finansów publicznych w rozumieniu przepisów o finansach publicznych oraz inne podmioty, o których mowa w art. 4, art. 5 ust. 1 i art. 6 ustawy PZP, inicjując projekt partnerski, dokonują wyboru Partnerów spoza sektora finansów publicznych z zachowaniem zasady przejrzystości i równego traktowania. Przy dokonywaniu wyboru są obowiązane w szczególności do: ogłoszenia otwartego naboru Partnerów na swojej stronie internetowej wraz ze wskazaniem co najmniej 21-dniowego terminu na zgłaszanie się Partnerów. Zawsze Powiat wyznaczał realizatora projektu (swoją jednostkę) na podstawie uchwały. Proszę o informację czy jednostka organizacyjna może być realizatorem w tym przypadku?
Odpowiedź: Zgodnie z Instrukcją (merytoryczną) wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu współfinansowanego z EFS+ w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur na lata 2021-2027 (FEWiM 2021-2027) jako Realizatora projektu należy rozumieć Partnera/Partnerów projektu.
Zgodnie z zapisami ustawy wdrożeniowej (art. 39 ust. 2) jednostki sektora finansów publicznych w rozumieniu przepisów o finansach publicznych oraz inne podmioty, o których mowa w art. 4, art. 5 ust. 1 i art. 6 ustawy PZP, inicjując projekt partnerski, dokonują wyboru Partnerów spoza sektora finansów publicznych z zachowaniem zasady przejrzystości i równego traktowania.
Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów ramach partnerstwa niedopuszczalne jest zawarcie partnerstwa przez podmiot z własną jednostką organizacyjną. W przypadku administracji samorządowej i rządowej oznacza to, iż organ administracji nie może uznać za Partnera/ów podległej mu jednostki budżetowej (nie dotyczy to jednostek nadzorowanych przez organ administracji oraz tych jednostek podległych organowi administracji, które na podstawie odrębnych przepisów mają osobowość prawną).
Niedopuszczalne jest zawarcie partnerstwa przez podmiot z własną jednostką organizacyjną.
Dodatkowo, zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 6 Wnioskodawca/Partner nie są objęci wsparciem w ramach projektu.
Jeżeli powiat planuje złożyć wniosek o dofinansowanie projektu w ramach przedmiotowego naboru w ramach, którego planuje objąć wsparciem swoją jednostkę organizacyjną nie wskazuje przedmiotowej jednostki we wniosku w polu Realizator.