Pytania i odpowiedzi | 02.12.2024

Przejdź do strony głównej portalu szczegóły komunikatu do naboru FEWM.09.07-IZ.00-002/24

Pytanie 1. Na jakiej podstawie (dokumentacji, itp.) należy rekrutować osoby  w kryzysie bezdomności, dotkniętych wykluczeniem z dostępu do mieszkań lub zagrożonych bezdomnością. Szczególnie pytamy o osoby zagrożone bezdomnością


Odpowiedź: Zgodnie z definicją kryterium specyficznego dostępu nr 1 „Wsparciem w projekcie objęte są osoby w kryzysie bezdomności, dotknięte wykluczeniem z dostępu do mieszkań lub zagrożone bezdomnością” za osobę w kryzysie bezdomności, dotkniętą wykluczeniem z dostępu do mieszkań lub zagrożoną bezdomnością uważa się osobę: 
a) bezdomną w rozumieniu art. 6 pkt 8 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, czyli osoba niezamieszkująca w lokalu mieszkalnym w rozumieniu przepisów o ochronie praw lokatorów i mieszkaniowym zasobie gminy i niezameldowana na pobyt stały, w rozumieniu przepisów o ewidencji ludności, a także osoba niezamieszkująca w lokalu mieszkalnym i zameldowane na pobyt stały w lokalu, w którym nie ma możliwości zamieszkania; 
b)znajdującą się w sytuacjach określonych w Europejskiej Typologii Bezdomności i Wykluczenia Mieszkaniowego ETHOS w kategoriach operacyjnych: bez dachu nad głową, bez mieszkania, w niezabezpieczonym mieszkaniu, w nieodpowiednim mieszkaniu; 
c) zagrożoną bezdomnością - osoba znajdująca się w sytuacji wykluczenia mieszkaniowego zgodnie z typologią ETHOS, osoba bezpośrednio zagrożona eksmisją lub utratą mieszkania, a także osoba wcześniej doświadczająca bezdomności, zamieszkująca mieszkanie i potrzebująca wsparcia w utrzymaniu mieszkania. 
W zależności od tego, do której ze wskazanych powyżej kategorii osób w kryzysie bezdomności należeć będzie potencjalny uczestnik projektu, kwalifikowalność jego udziału w projekcie powinna być potwierdzona zaświadczeniem/dokumentem z odpowiedniej instytucji/placówki. W przypadku osób bezdomnych może być to zaświadczenie np. z noclegowni, schroniska dla osób bezdomnych, ogrzewalni, etc. W zależności od przyczyny zagrożenia bezdomnością, osoby o takim statusie, mogą otrzymać zaświadczenie np. z Gminy, MOPS/GOPS, spółdzielni mieszkaniowej (w przypadku nakazu eksmisji), ośrodka dla uchodźców/imigrantów, schroniska dla kobiet, instytucji medycznych, penitencjarnych, etc. 


Pytanie 2: Mam pytanie do kryterium specyficzne premiujące nr 4: co najmniej 50% uczestników projektu, tj. osób w kryzysie bezdomności, dotkniętych wykluczeniem z dostępu do mieszkań lub zagrożonych bezdomnością, przejdzie z opieki instytucjonalnej do usług świadczonych w społeczności lokalnej. W jaki sposób wykazać spełnienie tego kryterium? Czy należy to do interpretacji wnioskodawcy, czy mają Państwo wytyczne w tym zakresie w odniesieniu do osób bezdomnych?


Odpowiedź: W definicji kryterium specyficznego premiującego nr 4 „Wnioskodawca zapewnia, że co najmniej 50% uczestników projektu, tj. osób w kryzysie bezdomności, dotkniętych wykluczeniem z dostępu do mieszkań lub zagrożonych bezdomnością, przejdzie z opieki instytucjonalnej do usług świadczonych w społeczności lokalnej” wskazano, iż w ramach kryterium oceniane będzie, czy projekt jest skierowany do:
-             osób w kryzysie bezdomności,
-             dotkniętych wykluczeniem z dostępu do mieszkań,
-             lub zagrożonych bezdomnością,
przebywających w opiece instytucjonalnej i czy celem tego wsparcia jest ich przejście do usług świadczonych w społeczności lokalnej. W treści definicji zawarto również informację, że: „opieka instytucjonalna, usługi świadczone w społeczności lokalnej oraz pojęcie osoby w kryzysie bezdomności, dotkniętej wykluczeniem z dostępu do mieszkań lub zagrożonej bezdomnością zostały zdefiniowane w  Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021-2027”.
Zgodnie z ww. Wytycznymi opiekę instytucjonalną należy rozumieć jako: „usługi świadczone:
a) w placówce opiekuńczo-pobytowej, czyli placówce wieloosobowego, całodobowego pobytu i opieki, w której liczba mieszkańców jest większa niż 8 osób, lub w której spełniona jest co najmniej jedna z poniższych przesłanek:
i) usługi nie są świadczone w sposób zindywidualizowany (dostosowany do potrzeb i możliwości danej osoby);
ii) wymagania organizacyjne mają pierwszeństwo przed indywidualnymi potrzebami mieszkańców;
iii) mieszkańcy nie mają wystarczającej kontroli nad swoim życiem i nad decyzjami, które ich dotyczą w zakresie funkcjonowania w ramach placówki;
iv) mieszkańcy są odizolowani od ogółu społeczności lub zmuszeni do mieszkania razem;
b) w placówce opiekuńczo-wychowawczej typu socjalizacyjnego,
interwencyjnego lub specjalistyczno-terapeutycznego, regionalnej placówce opiekuńczo-terapeutycznej lub interwencyjnym ośrodku preadopcyjnym w rozumieniu ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2023 r. poz. 1426, z późn. zm.) lub w innej placówce wieloosobowego, całodobowego pobytu lub opieki;
c) w placówce interwencyjnego zakwaterowania (m.in. noclegownie, schroniska dla osób bezdomnych, ogrzewalnie).
Opieka instytucjonalna realizowana jest w szczególności w takich instytucjach jak:
a) dom pomocy społecznej, o którym mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej;
b) zakład opiekuńczo-leczniczy i zakład pielęgnacyjno-opiekuńczy, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2561, z późn.zm.).
Na potrzeby wytycznych pojęcie opieki instytucjonalnej długoterminowej należy rozumieć  jako opiekę świadczoną powyżej 60 dni w roku kalendarzowym”.
Ten sam dokument definiuje usługi świadczone w społeczności lokalnej jako „usługi społeczne lub zdrowotne umożliwiające osobom niezależne życie w środowisku lokalnym, 
a dzieciom życie w rodzinie lub rodzinnej pieczy zastępczej. Usługi te zapobiegają odizolowaniu osób od rodziny lub społeczności lokalnej oraz umożliwiają podtrzymywanie więzi rodzinnych i sąsiedzkich. Są to usługi świadczone w sposób:
a) zindywidualizowany (dostosowany do potrzeb i możliwości danej osoby);
b) umożliwiający odbiorcom tych usług kontrolę nad swoim życiem i nad decyzjami, które ich dotyczą (w zakresie wsparcia dzieci uwzględnianie ich zdania);
c) zapewniający, że odbiorcy usług nie są odizolowani od ogółu społeczności lub nie są zmuszeni do mieszkania razem;
d) gwarantujący, że wymagania organizacyjne nie mają pierwszeństwa przed indywidualnymi potrzebami osoby z niej korzystającej.
Warunki, o których mowa w lit. a–d, muszą być spełnione łącznie.
Do usług społecznych i zdrowotnych świadczonych w społeczności lokalnej należą w szczególności:
a) usługi opiekuńcze, obejmujące pomoc w zaspokajaniu codziennych potrzeb życiowych, opiekę higieniczną, zaleconą przez lekarza pielęgnację oraz zapewnienie kontaktów z otoczeniem, świadczone przez opiekunów faktycznych lub w postaci: usług sąsiedzkich, usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania, specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania lub dziennych form usług opiekuńczych;
b) opieka wytchnieniowa w formie całodobowego krótkookresowego pobytu (nie dłużej niż 60 dni w roku kalendarzowym) w placówkach, w których liczba miejsc całodobowego pobytu nie jest większa niż 8 lub w formie dziennego pobytu;
c) usługi w rodzinnym domu pomocy, o którym mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej;
d) usługi w ośrodkach wsparcia, o których mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (zarówno w formie pobytu dziennego jak i całodobowego), o ile liczba miejsc całodobowego pobytu w tych ośrodkach nie jest większa niż 8;
e) usługi w gospodarstwach opiekuńczych w formie pobytu dziennego lub całodobowego, o ile liczba miejsc pobytu całodobowego w tych gospodarstwach nie jest większa niż 8;
f) usługi asystenckie, świadczone przez asystentów na rzecz osób z niepełnosprawnościami (oraz ich rodzin), umożliwiające stałe lub okresowe wsparcie tych osób w wykonywaniu podstawowych czynności dnia codziennego, niezbędnych do ich aktywnego funkcjonowania społecznego, zawodowego lub edukacyjnego;
g) usługi asystenckie dla innych grup niż osoby z niepełnosprawnościami, z wyłączeniem asystentury rodzinnej;
h) usługi pielęgniarskiej opieki długoterminowej domowej;
i) opieka paliatywna i hospicyjna w formach zdeinstytucjonalizowanych;
j) poradnictwo specjalistyczne, świadczone osobom i rodzinom, które mają trudności lub wykazują potrzebę wsparcia w rozwiązywaniu swoich problemów życiowych;
k) usługi wspierania rodziny zgodnie z ustawą z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, w tym:
i) praca z rodziną, w tym w szczególności asystentura rodzinna, konsultacje i poradnictwo specjalistyczne, terapia i mediacja; usługi dla rodzin z dziećmi, w tym usługi opiekuńcze 
i specjalistyczne, pomoc prawna, szczególnie w zakresie prawa rodzinnego; organizowanie dla rodzin spotkań mających na celu wymianę ich doświadczeń oraz zapobieganie izolacji, zwanych „grupami wsparcia” lub „grupami samopomocowymi”;
ii) pomoc w opiece i wychowaniu dziecka poprzez usługi placówek wsparcia dziennego w formie opiekuńczej i specjalistycznej oraz w formie pracy podwórkowej;
iii) pomoc rodzinie w opiece i wychowaniu poprzez wsparcie rodzin wspierających;
l) usługi dla dzieci i młodzieży w formach dziennych i środowiskowych;
m) usługi preadopcyjne i postadopcyjne;
n) rodzinna piecza zastępcza, rodzinne domy dziecka oraz placówki opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego, o których mowa w ustawie z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, a także usługi dla kandydatów do pełnienia funkcji rodzinnych form pieczy zastępczej;
o) usługi w postaci mieszkań treningowych lub mieszkań wspomaganych oraz innych mieszkań, w których są oferowane usługi społeczne i wsparcie osób je zamieszkujących, zwanych dalej „mieszkaniami z usługami/ze wsparciem”, o ile liczba miejsc w mieszkaniu nie jest większa niż 3;
p) usługi interwencji kryzysowej, o których mowa w art. 47 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (schronienie nie może być udzielane w placówkach świadczących opiekę instytucjonalną);
q) usługi przeciwdziałania przemocy, w tym przemocy domowej na mocy ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1249, z późn. zm.) (schronienie nie może być udzielane w placówkach świadczących opiekę instytucjonalną)”.
W przypadku osób bezdomnych opieka instytucjonalna realizowana jest przede wszystkim w placówkach interwencyjnego zakwaterowania (np. noclegownie, ogrzewalnie, schroniska dla osób bezdomnych), zaś usługi świadczone w społeczności lokalnej muszą spełniać wskazane w definicji warunki i być dostosowane do indywidualnych potrzeb osób bezdomnych, np. usługi w postaci mieszkań z usługami/ze wsparciem.