Pytanie 1: Zgodnie z "Zasady kwalifikowalności wydatków w ramach Priorytetu FEWM.04 Mobilność regionalna Działania FEWM.04.02 Publiczny transport zbiorowy Schemat A" wydatki kwalifikowane stanowią inwestycje w rozwój infrastruktury (innej niż „liniowa infrastruktura drogowa”) służącej świadczeniu usług transportu publicznego/zbiorowego pozamiejskiego tj. przystanki, wiaty, zatoczki autobusowe itp. Czyli koszty związane z przebudową/rozbudową/budową sieci drogowej (np. drogi gminne i powiatowe, drogi dojazdowe do parkingu) wykorzystywanej dla ruchu pojazdów samochodowych niewykorzystywanych w transporcie publicznym są niekwalifikowane? A buspasy lub przebudowa skrzyżowań w celu ułatwienia oraz/lub nadania priorytetu transportowi publicznemu w ruchu (np. pasy skrętów dla autobusów) są kwalifikowane?
Odpowiedź: Zgodnie z zapisami programu regionalnego FEWiM 2021-2027: „Nie będą wspierane inwestycje w infrastrukturę drogową dla ruchu pojazdów samochodowych nie wykorzystywanych w transporcie publicznym.” Zgodnie z tym założeniem programowym koszt kwalifikowalny mogą stanowić wyłącznie inwestycje wykorzystywane w transporcie publicznym. Czyli potwierdzamy tym samym Państwa podejście do kwalifikowalności wydatków.
Pytanie 2: Czy główną funkcją realizowanych w ramach przedmiotowego naboru dróg rowerowych/ciągów pieszo-rowerowych musi być integracja różnych form transportu, a nie funkcja turystyczna? Czy jest jakiś limit wydatków na infrastrukturę rowerową (wartość PLN lub % wydatków kwalifikowanych)?
Odpowiedź: Zgodnie z zapisami programu regionalnego FEWiM 2021-2027 wsparcie otrzymają:
5) przedsięwzięcia służące integracji różnych form transportu (w tym, węzły przesiadkowe, systemy bike-sharing, ciągów pieszo-rowerowych, uzupełnienie luk w infrastrukturze dla niezmotoryzowanych, obiekty P+R. W przypadku obiektów P+R wsparcie możliwe pod warunkiem zlokalizowania ich poza centrami miast, w miejscach zapewniających odpowiednią integrację z publicznym transportem zbiorowym.
Funkcja turystyczna dotycząca szlaków turystycznych możliwa jest do realizacji w ramach działania 11.3 schemat A:
Rozbudowę i/lub remont infrastruktury szlaków turystyki aktywnej (wyłącznie rowerowej, kajakowej) wraz z zakupem wyposażenia i zagospodarowaniem terenu. Inwestycje mogą być realizowane na szlaku ponadlokalnym i/lub pod warunkiem ich włączenia w przebieg szlaku ponadlokalnego z utrzymaniem zgodności tematycznej i formy korzystania ze szlaku.
Ponadto nie ma określonego limitu wydatków na infrastrukturę rowerową, jednak należy zwrócić uwagę na Kryteria wyboru projektów, tzn. zweryfikować czy dany pojedynczy typ projektu uzyska minimum punktowe potrzebne do uzyskania dofinansowania.
Pytanie 3: Kryterium 19. Zgodność projektu z odpowiednim transportowym dokumentem planistycznym. W ramach kryterium weryfikowane będzie czy projekt wpisuje się w obowiązujący odpowiedni transportowy dokument planistyczny właściwy dla infrastruktury lokalnej, jeśli nie został objęty Planem Transportowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
a) czy jako obowiązujący należy rozumieć jako przyjęty przez organ właściwy terytorialnie oraz rzeczowo najpóźniej na dzień złożenia wniosku o dofinansowanie?
Odpowiedź: Dokumenty planistyczne powinny być przyjęte przez organ właściwy terytorialnie najpóźniej na dzień złożenia wniosku. Kryterium dopuszcza możliwość uzupełnienia lub poprawy danego dokumentu
w części dotyczącej spełniania kryterium.
b) o jaki dokument planistyczny tu chodzi np. czy może to być Strategia Gminy przyjęta uchwałą Rady Miasta/Gminy? jakie wymagania/warunki powinien spełniać transportowy dokument planistyczny właściwy dla infrastruktury lokalnej w celu uznania, że spełnia przesłanki wynikające z definicji kryterium 19? np. obowiązkowe jest zawarcie w dokumencie zapisów (elementów) charakterystycznych dla planowania transportu, takich jak np.: charakterystyka systemu transportowego, diagnoza systemu transportowego, cele rozwoju systemu transportowego czy inwestycje transportowe.
Odpowiedź: Na szczeblu regionalnym dokumentami strategicznymi odpowiadającymi za kierunek rozwoju transportu są regionalne plany transportowe o horyzoncie czasowym do roku 2030.
Wszystkie inwestycje w sektorze transportu planowane do objęcia wsparciem z ramach celu polityki 3 powinny wynikać z odpowiednich transportowych dokumentów planistycznych na właściwym dla nich poziomie. Dla powiatów i gmin plany zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego powinny być zgodne z ustawą z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym.
W przypadku gdy, gmina nie posiada planu transportowego, informacje na temat realizowanych kierunków rozwoju gminy powinna zawrzeć zgodnie z art. 10f ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w strategii rozwoju gminy.
Czy dany projekt musi wynikać z dokumentu planistycznego i być w nim wprost wymieniony np. na liście przedsięwzięć/inwestycji?
Odpowiedź: Projekt musi wpisywać się w określone cele, działania zawarte w strategii lub innym dokumencie, nie musi być wprost wymieniony na liście przedsięwzięć (chyba że taka lista jest utworzona).
Pytanie 4: Kryterium 21 Zgodność projektu z planami mobilności miejskiej. Zgodnie z Repozytorium SUMP https://www.gov.pl/web/infrastruktura/repozytorium-sump SUMP posiada jedynie Miejski Obszar Funkcjonalny Olsztyna. Czy jeżeli Wnioskodawca nie posiada ani SUMP ani innego właściwego dokumentu planowania mobilności miejskiej to kryterium wówczas "nie dotyczy" i nie dyskwalifikuje z dofinansowania? Jakie wymagania powinien spełniać inny właściwy dokument planowania mobilności (równoważny SUMP)?
np.
- posiada w części diagnostycznej: identyfikację najważniejszych interesariuszy w aspekcie mobilności; ocenę uwarunkowań transportowych obszaru; ocenę funkcjonowania systemu transportowego z punktu widzenia zrównoważonej mobilności; analizę zachowań transportowych mieszkańców obszaru; analizę SWOT dotyczącą polityki transportowej, mapy ilustrujące analizowane zagadnienia dotyczące transportu i mobilności,
- posiada wizję transportu i mobilności na obszarze funkcjonalnym do 2030 roku
- formułuje konkretne cele i wskaźniki w zakresie rozwoju zrównoważonej mobilności miejskiej (wynikające z części diagnostycznej)
Odpowiedź: W przypadku inwestycji realizowanych na obszarach miejskich, inwestycje te będą musiały być spójne z właściwymi Planami Zrównoważonej Mobilności Miejskiej SUMP, a jeśli przyjęcie tych planów nie jest wymagane – z innymi właściwymi dokumentami planowania mobilności miejskiej.
Wymóg ten wynika z programu regionalnego FEWM 2021-2027.
Inny właściwy dokument planowania mobilności powinien dotyczyć wizji rozwoju transportu i mobilności miejskiej na danym obszarze. Jednocześnie powinien formułować konkretne cele i wskaźniki w zakresie rozwoju zrównoważonej mobilności miejskiej wynikające z przeprowadzonej diagnozy. A składany projekt powinien wpisywać się w zapisy tego dokumentu.
W przypadku gdy projekt obejmuje m.in. obszary pozamiejskie, nie wyklucza to możliwości realizacji projektu łączącego obszary miejskie i pozamiejskie. Wówczas gmina, która nie posiada SUMP, powinna zawrzeć informacje na temat realizowanych kierunków w zakresie transportowego rozwoju gminy w strategii rozwoju gminy. W przypadku sfinansowania w ramach CP3 projektu na obszarach SUMP niezgodnego z SUMP, projekt taki nie będzie kwalifikowalny w myśl programu. Wszystkie wydatki związane z takim projektem będą niekwalifikowane.