Pytanie 1:
Proszę o doprecyzowanie czy przy zaplanowanych podtypach 1.1 i 1.2 w obu musi wystąpić łącznie: działania na rzecz edukacji finansowej i w zakresie budowania postaw proekologicznych? Czy wszyscy UP mają być objęci danymi działaniami na rzecz edukacji finansowej i w zakresie budowania postaw proekologicznych? Czy tylko projekt musi zawierać działania na rzecz edukacji finansowej i w zakresie budowania postaw proekologicznych? Np. w podtypie 1.2 (staż uczniowski) będzie zaplanowany moduł z proeko, a w 1.1 moduł edukacja finansowa w danej formie wsparcia.
Odpowiedź 1:
Zgodnie z kryteriami specyficznymi dostępu nr 10 i 11, Wnioskodawca wykazuje, że projekt zawiera działania na rzecz edukacji finansowej u uczniów/słuchaczy szkół/placówek prowadzących kształcenie zawodowe oraz że projekt zawiera działania uwzględniające budowanie postaw proekologicznych u uczniów/słuchaczy szkół/placówek prowadzących kształcenie zawodowe. Powyższe oznacza, że projekt powinien zawierać wskazane działania, nie zaś że powinny być zaplanowane w ramach każdego podtypu. To, czy zaplanujecie Państwo przedmiotowe działania w podtypie 1.1, 1.2 czy łącznie w obu podtypach będzie zależało od Państwa decyzji, jak również specyfiki projektu, czy zdiagnozowanych potrzeb uczestników.
Należy pamiętać, że wyłączenie dotyczące realizacji działań z zakresu edukacji finansowej oraz postaw proekologicznych dotyczy samodzielnej realizacji podtypu 1.3 lub realizacji jedynie podtypu 1.3 wraz z podtypem 1.7, bowiem w takiej konfiguracji w projekcie nie występują uczniowie/słuchacze.
Projektując wsparcie na rzecz edukacji finansowej, czy budowania postaw proekologicznych należy zapewnić dostęp do niego wszystkim chętnym uczniom/słuchaczom szkoły/placówki prowadzącej kształcenie zawodowe, w której realizowany będzie projekt, co nie oznacza, że wszyscy uczniowie/słuchacze stanowiący grupę docelową muszą być nim objęci.
Pytanie 2:
Czy kryterium dostępu - Projekt musi zawierać działania na rzecz edukacji finansowej dla uczniów, będzie spełnione, jeżeli w programie doradztwa eduk-zaw. dla uczniów które planujemy, zamieścimy elementy edukacji finansowej? Ramowy program zajęć oparty na zagadnieniach: 1.Podatki, opłaty i ubezpieczenia. A) Rozliczenia publicznoprawne: Urząd Skarbowy, ZUS (podatki, opłaty i ich wpływ na budżet państwa, działalności gospodarczej i gospodarstwa domowego). B)PEFRON. C)Obowiązkowe ubezpieczenia działalności. 2.Stabilność finansowa przedsiębiorstwa (finansowanie wewnętrzne, zewnętrzne)?
Odpowiedź 2:
Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 10, Wnioskodawca wykazuje, że projekt zawiera działania na rzecz edukacji finansowej u uczniów/słuchaczy szkół/placówek prowadzących kształcenie zawodowe. Działania na rzecz edukacji finansowej muszą być jednym z elementów (modułów) staży uczniowskich i/lub kursów/szkoleń prowadzących do nabycia kompetencji i kwalifikacji zawodowych bądź kompetencji kluczowych u uczniów/słuchaczy. Działania na rzecz edukacji finansowej nie mogą być realizowane w wymiarze większym niż 4 h na grupę (w przypadku m.in. kursów/szkoleń) oraz grupę/uczestnika (w przypadku staży uczniowskich) w ramach całego projektu. W świetle kryteriów wyboru projektów oraz zapisów regulaminu wyboru projektów, zaplanowanie w ramach wsparcia z Podtypu 1.8 modułu dot. działań na rzecz edukacji finansowej jest dopuszczalne. Kwestia spełnienia kryterium będzie badana na etapie oceny formalno- merytorycznej wniosku o dofinansowanie projektu, jednakże wątpliwości ION budzi zasadność podejmowania działań na rzecz edukacji finansowej w ramach Podtypu 1.8 dot. doradztwa edukacyjno-zawodowego.
Pytanie 3:
Planując Podtyp 1.3 Unowocześnienie oferty kształcenia w danym zawodzie/zawodach na potrzeby pracodawców z regionu, wprowadzenie nowego zawodu/zawodów na użytek specyficznych zdiagnozowanych potrzeb pracodawców z regionu. Podstawą współpracy szkół i placówek kształcenia zawodowego, z pracodawcami/ przedsiębiorcami, na potrzeby których oferta kształcenia w danym zawodzie będzie unowocześniana lub wprowadzony zostanie nowy zawód jest porozumienie zawarte pomiędzy szkołą kształcącą w danym zawodzie a pracodawcą/ przedsiębiorcą (zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 4).
Czy wystarczy porozumienie z 1 firmą?
Odpowiedź 3:
Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów, porozumienie musi:
- odnosić się do wprowadzenia nowego zawodu/nowych zawodów na użytek specyficznych zdiagnozowanych potrzeb pracodawców z regionu i/lub do unowocześnienia oferty kształcenia w danym zawodzie,
- zawierać rekomendacje pracodawców/przedsiębiorców, co do wyposażenia/doposażenia pracowni lub warsztatów szkolnych zaplanowanego w projekcie.
Regulamin wyboru projektów nie określa minimalnej liczby pracodawców/przedsiębiorców, z którymi należy zawrzeć porozumienie/porozumienia w ramach danego projektu. Zawarcie porozumienia z jedną firmą będzie więc wystarczające, jeśli będzie spełniać powyższe warunki.
Pytanie 4:
Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 6 w ramach naboru FEWM.06.04-IZ.00-001/24 Wnioskodawca jak i Partner (o ile dotyczy) muszą posiadać siedzibę na terenie województwa warmińsko-mazurskiego, czy jeżeli potencjalny partner posiada oddział wpisany do KRS, z siedzibą na terenie woj. warmińsko-mazurskiego, a oddział ten prowadzi działalność, zatrudnia personel etc., to czy w takim przypadku w/w kryterium zostanie uznane za spełnione? Dodając, iż siedziba główna jest usytułowana poza woj. warmińsko-mazurskim?
Odpowiedź 4:
Zgodnie z definicją kryterium specyficznego dostępu nr 6, dopuszczalną formą prowadzącą do spełnienia kryterium może być również, w przypadku Wnioskodawcy oraz Partnera (o ile dotyczy), filia, delegatura, oddział czy inna prawnie dozwolona forma organizacyjna działalności podmiotu znajdująca się na terenie województwa warmińsko-mazurskiego. Należy pamiętać, że kryterium będzie weryfikowane na podstawie wniosku o dofinansowanie projektu, części „Dodatkowe informacje”, pole „Kryterium specyficzne dostępu nr 6”, gdzie Wnioskodawca zobowiązany jest odznaczyć check-box „TAK”, który jest równoznaczny ze złożeniem oświadczenia o ww. treści oraz
w „Uzasadnieniu” dla przedmiotowego kryterium, gdzie Wnioskodawca zobowiązany jest wskazać siedzibę (filię, delegaturę, oddział czy inną prawnie dozwoloną formę organizacyjną działalności podmiotu) Wnioskodawcy oraz Partnera (o ile dotyczy) na terenie województwa warmińsko-mazurskiego lub na podstawie treści wniosku wskazującej na spełnienie przedmiotowego kryterium oraz informacji pozyskanych przez KOP w trakcie dokonywania oceny z innych ogólnodostępnych rejestrów (np. KRS, CEIDG).
Pytanie 5:
W projekcie nie występuje pomoc de minimis. Czy w związku z tym Wnioskodawca i tak musi dołączać załączniki, o których mowa w kryterium ogólnym zerojedynkowym nr 11 i które wskazane są we wniosku o dofinansowanie w sekcji załączniki? Zgodnie z Regulaminem naboru Wnioskodawca zweryfikował występowanie pomocy de minimis i pomocy publicznej zgodnie z załącznikiem nr 10 do Regulaminu. W polu: KRYTERIUM OGÓLNE ZEROJEDYNKOWE NR 14: Projekt jest zgodny z zasadami pomocy publicznej lub pomocy de minimis (o ile dotyczy), wskazaliśmy efekt ww. weryfikacji.
Odpowiedź 5:
Zgodnie z definicją kryterium ogólnego zerojedynkowego nr 11, w ramach naboru dopuszczono możliwość występowania pomocy de minimis, w przypadku jej występowania Wnioskodawca jest zobligowany do złożenia stosownych załączników. W sytuacji zweryfikowania, że w projekcie nie występuje pomoc de minimis nie ma potrzeby przesyłania wraz z wnioskiem o dofinansowanie projektu załączników dot. pomocy. Należy pamiętać, że wnioskodawca zobligowany jest do zamieszczenia efektu ww. weryfikacji w treści wniosku o dofinansowanie, w części: Dodatkowe informacje, w polu: Kryterium ogólne zerojedynkowe nr 14 wraz z informacjami stanowiącymi podstawę do wypełnienia załącznika nr 10: Test pomocy publicznej/de minimis.
Pytanie 6:
Projekt nie przewiduje pomocy publicznej. Czy wystarczy, że napiszemy we wniosku, iż w projekcie nie wystąpi pomoc publiczna i to wystarczy? Wnioskodawca jest spółka, partnerem Powiat.
Odpowiedź 6:
Zgodnie z zapisami regulaminu wyboru projektów, występowanie pomocy publicznej i pomocy de minimis Wnioskodawca weryfikuje w oparciu o przesłanki określone w załączniku nr 10 do Regulaminu wyboru projektów. Wnioskodawca zobligowany jest do zamieszczenia efektu ww. weryfikacji w treści wniosku o dofinansowanie, w części "Dodatkowe informacje", w polu "Kryterium ogólne zerojedynkowe" nr 14 wraz z informacjami stanowiącymi podstawę do wypełnienia załącznika nr 10 Test pomocy publicznej/de minimis. W związku z powyższym, nie wystarczy, że Wnioskodawca we wniosku o dofinansowanie projektu wskaże, że w projekcie nie wystąpi pomoc publiczna/pomoc de minimis.