Pytania i odpowiedzi 1 | 03.07.2024

Przejdź do strony głównej portalu szczegóły komunikatu do naboru FEWM.11.01-IZ.00-001/24

Pytanie 1:

Czy dobrze rozumiem, że gdyby w projekcie wystąpiła pomoc publiczna, to wkład własny wyniesie wówczas 25%? 

Tak mi wynika z "art. 14 ust. 12 i 13 oraz ust. 14 zdanie pierwsze rozporządzenia nr 651/2014", do którego się odnosi § 8 ust. 2 ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FUNDUSZY  I  POLITYKI REGIONALNEJ z dnia 11 października 2022 r. w sprawie udzielania regionalnej pomocy inwestycyjnej w ramach programów regionalnych na lata 2021–2027.

Odpowiedź 1:

Odnośnie pytania dot. pomocy publicznej w naborze nr FEWM.11.01-IZ.00-001/24 poniżej przesyłam odpowiedź:

Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów dla projektów podlegających zasadom udzielania pomocy publicznej maksymalny poziom dofinansowania wynika z zasad określonych
w rozporządzeniach dotyczących udzielania pomocy publicznej:

  • Rozporządzenie Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu [GBER],
  • Rozporządzenie Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 7 sierpnia 2023 r. w sprawie udzielania pomocy inwestycyjnej na kulturę i zachowanie dziedzictwa kulturowego w ramach regionalnych programów na lata 2021–2027,
  • Rozporządzenie Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 11 października 2022 r. w sprawie udzielania regionalnej pomocy inwestycyjnej w ramach programów regionalnych na lata 2021– 2027.

Pomoc inwestycyjna na kulturę i zachowanie dziedzictwa kulturowego udzielana jest na pokrycie kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w art. 53 ust. 4 i ust. 9 zdanie trzecie rozporządzenia (GBER). Wartość dopuszczalnej pomocy ustala się zgodnie z art. 53 ust. 6 i ust. 9 zdanie pierwsze i drugie rozporządzenia GBER. Zgodnie z art. 53 ust. 6 GBER, w przypadku pomocy inwestycyjnej kwota pomocy nie przekracza różnicy między kosztami kwalifikowalnymi a zyskiem operacyjnym z inwestycji.
Zysk operacyjny odlicza się od kosztów kwalifikowalnych ex ante, na podstawie rozsądnych prognoz, albo przy użyciu mechanizmu wycofania. Operator infrastruktury ma prawo zatrzymać rozsądny zysk przez odnośny okres. W przypadku pomocy nieprzekraczającej równowartość 2,2 mln euro wartość dopuszczalnej pomocy może zostać ustalona zgodnie z art. 53 ust. 8 rozporządzenia GBER na poziomie 80% kosztów kwalifikowalnych.

Regionalna pomoc inwestycyjna udzielana jest na pokrycie kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w art. 14 ust. 4 rozporządzenia GBER, jeżeli spełnione są warunki określone odpowiednio w art. 14 ust. 6-9 rozporządzenia GBER. Maksymalną intensywność  oraz wartość pomocy oblicza się, uwzględniając warunki określone w art. 14 ust. 12 i 13 oraz ust. 14 zdanie pierwsze.

Jednocześnie zaznaczam, że pomoc publiczna w projekcie weryfikowana jest przez eksperta na etapie oceny wniosku o dofinansowanie projektu.

 

Pytanie 2:

Zgodnie z punktem 9 Zasad kwalifikowalności wydatków kwalifikowalny jest: Koszt opracowania lub aktualizacji dokumentów i prac niezbędnych do przygotowania projektu m.in. studium wykonalności do 10.000,00 zł (do 20.000,00 przy 4 i więcej partnerach), koncepcja budowlana, projekt budowlany, projekt architektoniczny i wykonawczy, badania konserwatorskie, prace geodezyjne.

 Czy w związku z tym koszt opracowania analizy popytu wraz w koncepcją funkcjonowania obiektów kultury i ich wyposażenia po realizacji projektu inwestycyjnego są kwalifikowalne?”

Odpowiedź 2:

Zgodnie z pkt. 9 Zasad kwalifikowalności dotyczącym wydatków kwalifikowalnych, koszt opracowania lub aktualizacji analizy popytu będzie wydatkiem kwalifikowalnym, natomiast koncepcja funkcjonowania obiektów kultury i ich wyposażenia po realizacji projektu inwestycyjnego będzie wydatkiem niekwalifikowalnym. Ww. koncepcja stanowi element projektu, który należy opisać w Biznesplanie.