FAQ - najczęściej zadawane pytania, związane z wypełnianiem obowiązków informacyjno-promocyjnych

Tablice informacyjne

 


Jeśli po przeczytaniu „Podręcznika wnioskodawcy i beneficjenta...” oraz poniższych pytań i odpowiedzi, nadal masz wątpliwości związane z wypełnianiem obowiązków informacyjno-promocyjnych, napisz do nas na adres pytaniafe@warmia.mazury.pl

 

Pytanie 1: Jako Fundacja realizujemy projekt, którego wartość przekracza 100 tys. euro. Projekt realizowany jest w partnerstwie z jednostką samorządu terytorialnego (powiatem), natomiast odbiorcą wsparcia jest jednostka organizacyjna partnera, tj. szkoła. W ramach projektu nie są prowadzone prace budowlane lub infrastrukturalne, ale realizowany jest zakup sprzętu i wyposażenia. W związku z tym, zgodnie z punktem 9.1 Podręcznika wnioskodawcy i beneficjenta Funduszy Europejskich na lata 2021-2027 w zakresie informacji i promocji, Fundacja zobligowana jest do oznaczenia miejsca realizacji projektu przez umieszczenie tablicy informacyjnej.  Jednakże mamy wątpliwości, co do umiejscowienia tablicy, ponieważ w Podręczniku wnioskodawcy i beneficjenta Funduszy Europejskich na lata 2021–2027 w zakresie informacji i promocji:
•    W punkcie 9 Jak oznaczać miejsce projektu? Tablice i plakaty, zapis brzmi: „Twoje obowiązki związane z oznaczaniem miejsca realizacji projektu zależą od rodzaju projektu oraz całkowitego kosztu projektu. Zarówno tablice, jak i plakaty, muszą znajdować się w miejscu realizacji projektu, w miejscu dobrze widocznym dla społeczeństwa (zob. rozdz. 9.5 i 9.10)”.
•    W punkcie 9.5. Gdzie umieścić tablicę informacyjną?, zapis brzmi: „Tablicę informacyjną umieść w miejscu realizacji projektu, np. tam, gdzie prowadzone są prace budowlane lub infrastrukturalne. Wybierz miejsce dobrze widoczne i ogólnie dostępne, gdzie największa liczba osób będzie miała możliwość zapoznać się z treścią tablicy”.
•    „Jeżeli realizujesz projekt, ale nie przewidujesz w nim prac budowlanych lub infrastrukturalnych, a planujesz zakup sprzętu, to tablica powinna znajdować się na budynku siedziby lub przed siedzibą beneficjenta”.
Jak należy zinterpretować zapisy Podręcznika, jeżeli beneficjent, rozumiany jako wnioskodawca, realizuje projekt w partnerstwie lub na rzecz innego podmiotu i zakupione wyposażenie będzie umiejscowione w siedzibie partnera lub innego podmiotu, np. jednostki organizacyjnej partnera, który stricte jest beneficjentem ostatecznym wsparcia? Czy tablica powinna być umieszczona w siedzibie beneficjenta-Wnioskodawcy (Fundacji), czy w miejscu, w którym sprzęt znajduje się docelowo, czyli w szkole, w której realizowany jest projekt? Czy może tablica powinna wisieć w siedzibie beneficjenta (Fundacji) i w miejscu realizacji (szkole)?

Odpowiedź 1: 
Tablice należy umieścić w siedzibie beneficjenta (Fundacji) i w miejscu realizacji projektu (szkole) – w myśl zasady dotyczącej oznaczania miejsc kluczowych dla projektu.
Przy czym tablica w szkole może (choć nie musi) mieć wskazaną nazwę partnera zamiast nazwy fundacji, zgodnie z informacją z Podręcznika: „Czasem może się zdarzyć tak, że tablicę będzie umieszczać nie tylko beneficjent, ale również inny podmiot, który otrzymał wsparcie od beneficjenta. Wówczas na tablicy można umieścić nazwę (nie logo) tego podmiotu, mimo, że nie jest on beneficjentem. Na tablicy zawsze widnieje jeden z nich (beneficjent lub inny podmiot)”.

Pytanie 2: Jaki rozmiar tablicy powinniśmy umieścić na budynku, gdzie planowany jest remont i wyposażenie?

Odpowiedź 2: Obowiązek umieszczenia tablicy informacyjnej będzie dotyczył Państwa, jeżeli projekt obejmuje prace budowlane i zakup sprzętu (wyposażenie) oraz jest wspierany z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus i jego całkowity koszt przekracza 100 tys. euro.

Jeżeli spełnione będą powyższe warunki to zgodnie z zapisami podręcznika tablica musi mieć wymiary 240/120 cm.

Pytanie 3: Jako PCPR realizujemy projekt o wartości powyżej 2 mln, w ramach projektu zaplanowano wyłącznie spotkania z trenerami, szkolenia (tzn. tylko i wyłącznie działania miękkie) dla uczestników. Nie zakupujemy sprzętu, nie prowadzimy prac budowlanych, nie prowadzimy prac infrastrukturalnych. W związku z powyższym czy w ramach promocji powinniśmy mieć tablice informacyjna czy plakat?

Odpowiedź 3: Pomimo tego, że wartość Państwa projektu jest wyższa niż 100 tys. euro, ale projekt nie obejmuje prac budowlanych, działań w zakresie infrastruktury, inwestycji rzeczowych lub zakupu sprzętu, to wystarczy powiesić w miejscu realizacji plakat.

Zalecamy umieszczenie plakatu informacyjnego niezwłocznie po rozpoczęciu realizacji projektu. Plakat na pewno musi być umieszczony przed rozpoczęciem działań projektowych, np. rozpoczęcie rekrutacji na określoną formę wsparcia. 

Pytanie 4: Kto powinien być wskazany na plakatach/tablicach- w części Beneficjent. Umowa podpisana jest przez Powiat natomiast projekt realizowany jest przez PCPR.  Z kolei konstrukcja wzoru plakatu wskazuje Beneficjent ...........REALIZUJE- w związku z tym kogo należy wskazać w tej części?

Odpowiedź 4: Na plakacie, w miejscu beneficjent, można wskazać Starostwo Powiatowe lub PCPR (pomimo, że jest realizatorem traktujemy go w tym przypadku jak beneficjenta). Plakat musi wisieć w miejscu realizacji projektu, czyli w naszej opinii w PCPR, ponieważ to tam będą prowadzone zapewne wszystkie działania związane z projektem. Oczywiście plakat może pojawić się w siedzibie beneficjenta, czyli w Starostwie Powiatowym.

 Pytanie 5: Czy tablica może mieć większe wymiary niż podane w Księdze (240/120 cm)?

Odpowiedż 5: Nie, tablica informacyjna musi mieć jeden z następujących rozmiarów: 80/40 cm, 120/60 cm i 240/120 cm. Wybór właściwego rozmiaru tablicy informacyjnej zależy od zakresu danego projektu, rodzaju projektu oraz lokalizacji tablicy.

Pytanie 6: Na tablicy może być nazwa partnera - czy wtedy na tablicy zamiast słowa Beneficjent można użyć słowa partner - czy wzoru nie można modyfikować i zapisać nazwę partnera jako beneficjent?

Odpowiedź 6: Wzoru tablicy informacyjnej nie można modyfikować – oznacza to, że nie można zastąpić słowa „Beneficjent” słowem „Partner”. Tablice muszą być zgodne z obowiązkowymi wzorami, w których słowo "Beneficjent" jest standardowo używane do opisu podmiotu odpowiedzialnego za realizację projektu​. Zapis o niemodyfikowalności wzoru tablicy znajduje się na stronie 21 „Podręcznika Wnioskodawcy i Beneficjenta”. Wskazuje, że wzoru nie można zmieniać, a także że treść powinna być uzupełniona wyłącznie w przewidzianych polach​. Natomiast możliwe jest wpisanie nazwy Partnera w wyznaczonym miejscu, bez zmiany słowa Beneficjent. Potwierdza to zapis z Podręcznika Wnioskodawcy i Beneficjenta: „Czasem może się zdarzyć tak, że tablicę będzie umieszczać nie tylko beneficjent, ale również inny podmiot, który otrzymał wsparcie od beneficjenta. Wówczas na tablicy można umieścić nazwę (nie logo) tego podmiotu, mimo, że nie jest on beneficjentem. Na tablicy zawsze widnieje jeden z nich (beneficjent lub inny podmiot)”.

 

Naklejki

 

 

Jeśli po przeczytaniu „Podręcznika wnioskodawcy i beneficjenta...” oraz poniższych pytań i odpowiedzi, nadal masz wątpliwości związane z wypełnianiem obowiązków informacyjno-promocyjnych, napisz do nas na adres pytaniafe@warmia.mazury.pl

 

Pytanie 1: W Podręczniku wnioskodawcy i beneficjanta, na stronie 31, jest zapis Rozmiar i materiał naklejki powinien być dostosowany do powierzchni lub sprzętu, na którym zostanie umieszczona, tak by wszystkie znaki były odpowiednio czytelne i wyraźnie widoczne. Jeśli wielkość powierzchni to umożliwia, najmniejszy rozmiar naklejki to ok.14x8 cm.

Zmniejszanie lub zwiększanie wymiarów naklejki jest dopuszczalne m.in. ze względu na rodzaj i charakter przedmiotu, sprzętu itp., przy zachowaniu wszystkich elementów i proporcji wzoru (fonty oraz elementy zeskaluj proporcjonalnie).

  1. Jak należy rozumieć zapis (…) najmniejszy rozmiar naklejki to ok.14x8 cm? Zmniejszanie lub zwiększanie wymiarów naklejki jest dopuszczalne (…) Czy należy rozumieć, że zmniejszanie rozmiaru naklejki jest możliwe tylko do rozmiaru 14 X 8 cm – najmniejszego rozmiaru, czy jednak można zastosować naklejki mniejsze niż 14x8 cm, przy zachowaniu wszystkich elementów i proporcji wzoru?
  2. Jak okleić takimi naklejkami sprzęty do szkoły branżowej typu monitor interaktywny, który posiada cienką ramkę, wiertarki, śrubokręty, miski / salaterki , sztućce, patelnie?

Odpowiedź 1:

  1. Tak, jak najbardziej „zmniejszanie lub zwiększanie wymiarów naklejki jest dopuszczalne m.in. ze względu na rodzaj i charakter przedmiotu, sprzętu itp., przy zachowaniu wszystkich elementów i proporcji wzoru (fonty oraz elementy zeskaluj proporcjonalnie)”. Minimalny rozmiar 14x8 cm odnosi się do tego, że jeżeli np. będziecie chcieli Państwo okleić samochód, to ta naklejka nie może mieć mniejszych rozmiarów niż 14x8 cm. Natomiast jeżeli naklejkę będziecie chcieli Państwo umieścić np. na telefonie, to jak najbardziej można ją zmniejszyć, zachowując oczywiście odpowiednie proporcje.

  2. W Podręczniku wnioskodawcy i beneficjanta jest następujący zapis dotyczący umieszczenia naklejek:
    „Jako beneficjent, jesteś zobowiązany do umieszczenia naklejek na wyposażeniu, sprzęcie i środkach transportu powstałych lub zakupionych w projekcie dofinansowanym z Funduszy Europejskich.

Naklejki należy umieścić na:

a) sprzętach, maszynach, urządzeniach (np. maszyny i urządzenia produkcyjne, laboratoryjne, komputery, laptopy, tablety, drukarki),

b) środkach transportu (np. samochodach, radiowozach, tramwajach, autobusach, wagonach kolejowych),

c) aparaturze (np. laboratoryjnej, medycznej) itp.

Nie należy umieszczać naklejek na przedmiotach użytku codziennego, których znaczenie ma charakter pomocniczy/ dodatkowy w projekcie (np. meble, akcesoria biurowe, np. lampki biurkowe, drobne elementy wyposażenia pomieszczeń, np. wieszaki itp.). Naklejki muszą znajdować się w dobrze widocznym miejscu.

Do oklejania należy podejść zdroworozsądkowo. Jeżeli umieszczenie naklejki na sprzęcie, który powinniśmy okleić, np. wspomniany przez Państwa monitor posiada cienką ramkę i przez to naklejka się nie zmieści, to można ja okleić np. na podstawce jeśli taką posiada, z boku lub w innym miejscu tego sprzętu i nie spowoduje to ograniczenia jego funkcjonowania. Należy jednak przy tym pamiętać, że naklejka ma charakter informacyjny i promocyjny dlatego w miarę możliwości powinna być umieszczana w widocznym miejscu.

Odnosząc się do Państwa pytania, nie trzeba oklejać przedmiotów codziennego użytku, a do takich z pewnością można zaliczyć miski/salaterki, sztućce, patelnie, śrubokręty, które będą niezbędne uczniom do warsztatów, czy innych zajęć podnoszących ich kompetencje.

W przypadku wątpliwości, czy na dany produkt ma być oklejony, zalecamy go okleić. Jeżeli jego funkcjonalność na to nie pozwala lub jego użytkowanie spowoduje, że nakleja będzie zniszczona, to można okleić pudełko, w którym jest przechowywany (np. wiertarki są najczęściej pakowane są w skrzynki).

Pytanie 2: Czy kupując meble do wyposażenia w przedszkolu trzeba je oznaczyć naklejkami? Czy wszelkie zakupy wyposażenia trzeba oznaczyć naklejkami?

Odpowiedź 2: Naklejki należy umieścić na:

a) sprzętach, maszynach, urządzeniach (np. maszyny i urządzenia produkcyjne, laboratoryjne, komputery, laptopy, tablety, drukarki),

b) środkach transportu (np. samochodach, radiowozach, tramwajach, autobusach, wagonach kolejowych),

c) aparaturze (np. laboratoryjnej, medycznej) itp.

Nie należy umieszczać naklejek na przedmiotach użytku codziennego, których znaczenie ma charakter pomocniczy/ dodatkowy w projekcie (np. meble, akcesoria biurowe, np. lampki biurkowe, drobne elementy wyposażenia pomieszczeń, np. wieszaki itp.). Naklejki muszą znajdować się w dobrze widocznym miejscu.”.

Zachęcam do oklejania wyposażenia/sprzętu, jeżeli pojawia się u Państwa jakakolwiek wątpliwość.

Strona internetowa i media społecznościowe

 


Jeśli po przeczytaniu „Podręcznika wnioskodawcy i beneficjenta...” oraz poniższych pytań i odpowiedzi, nadal masz wątpliwości związane z wypełnianiem obowiązków informacyjno-promocyjnych, napisz do nas na adres pytaniafe@warmia.mazury.pl

 

Pytanie 1: Jestem beneficjentem i nie posiadam strony internetowej. Czy muszę ją założyć?

Odpowiedź 1: 
W tym przypadku założenie strony internetowej nie jest obowiązkowe. Od momentu podpisania umowy o dofinansowanie obowiązkowe jest posiadanie i prowadzenie profilu w mediach społecznościowych (przynajmniej jeden profil).
Jeżeli natomiast beneficjent posiada już stronę internetową należy na niej zamieścić zestaw wymaganych informacji.
Minimalny zakres informacji, obowiązkowy dla każdego projektu, który należy zamieścić na stronie internetowej (jeżeli jest) i mediach społecznościowych:
•    tytuł projektu lub jego skróconą nazwę (maksymalnie 150 znaków),
•    podkreślenie faktu otrzymania wsparcia finansowego z Unii Europejskiej czyli: znak Funduszy Europejskich, znak barw Rzeczypospolitej Polskiej i znak Unii Europejskiej,
•    zadania, działania, które będą realizowane w projekcie (opis, co zostanie zrobione, zakupione etc.),
•    grupy docelowe (do kogo skierowany jest projekt, kto z niego skorzysta),
•    cel lub cele projektu,
•    efekty, rezultaty projektu (jeśli opis zadań, działań nie zawiera opisu efektów, rezultatów),
•    wartość projektu (całkowity koszt projektu),
•    wysokość wkładu Funduszy Europejskich,
•    hasztagi: #FunduszeUE lub #FunduszeEuropejskie.
Dodatkowo rekomendujemy też zamieszczanie zdjęć, grafik, materiałów audiowizualnych oraz harmonogramu projektu, prezentującego jego główne etapy i postęp prac.

Pytanie 2: Beneficjent ma stronę internetową gdzie będą zamieszczane informacje o projekcie - gdzie powinny pojawić się loga - czy powinny być na stronie głównej, czy tylko na podstronie dotyczącej projektu, czy muszą być u góry strony?

Odpowiedź 2: Logotypy związane z Funduszami Europejskimi, barwami RP i Unią Europejską muszą pojawić się na Państwa stronie internetowej, ale nie ma wymogu, by były umieszczone na stronie głównej. Powinny one być widoczne na podstronie poświęconej projektowi, na której umieścisz opis projektu. Kluczowe jest, aby były one umieszczone w widocznym miejscu na tej stronie, ale nie ma obowiązku, aby znajdowały się na samej górze strony​.

 

Logotypy i wersje kolorystyczne

 


Jeśli po przeczytaniu „Podręcznika wnioskodawcy i beneficjenta...” oraz poniższych pytań i odpowiedzi, nadal masz wątpliwości związane z wypełnianiem obowiązków informacyjno-promocyjnych, napisz do nas na adres pytaniafe@warmia.mazury.pl

 

Pytanie 1: Mam problem z wydrukami pism, które dostaje m.in. z Urzędu, ponieważ najczęściej na pismach są logotypy w wersji kolorowej, a jako beneficjent, w biurze mam tylko drukarki czarno–białe. Czy w takim przypadku mogę wydrukować dokument w wersji czarno-białej?

Odpowiedź 1: W tym przypadku beneficjent nie ma wpływu w jakiej wersji otrzyma korespondencję z zewnątrz, dlatego nie będzie błędu, gdy wydrukuje w wersji czarno-białej.
Pełnokolorowy zestaw znaków należy stosować w przypadku następujących materiałów:
•    strony internetowe,
•    publikacje elektroniczne np. materiały wideo, animacje, prezentacje, newslettery, mailing,
•    publikacje i materiały drukowane np. foldery, informatory, certyfikaty, zaświadczenia, dyplomy, zaproszenia, programy szkoleń itp.,
•    korespondencja drukowana, jeśli papier firmowy jest w wersji kolorowej,
•    naklejki,
•    materiały brandingowe i wystawowe np. baner, stand, roll-up, ścianki, namioty i stoiska wystawowe, billboardy itp.,
•    materiały promocyjne, tzw. gadżety.
Achromatycznych zestawień znaków (bez znaku barw RP) możesz użyć, jeżeli:
a) nie ma ogólnodostępnych możliwości technicznych zastosowania oznaczeń pełnokolorowych ze względu np. na materiał, z którego wykonano przedmiot (np. kamień) lub jeżeli zastosowanie technik pełnokolorowych znacznie podniosłoby koszty,
b) materiały z założenia występują w wersji achromatycznej, np. korespondencja drukowana (jeśli papier firmowy jest wykonany w wersji achromatycznej), dokumentacja projektowa (np. dokumenty przetargowe, umowy, ogłoszenia, opisy stanowisk pracy).

Pytanie 2: Jestem Beneficjentem i reprezentuję Szkołę Podstawową. Nie dysponujemy kolorowymi drukarkami. Czy możemy przygotować formularz zgłoszeniowy dla ucznia z logotypami monochromatycznymi?

Odpowiedź 2: W tym przypadku Beneficjent nie mam możliwości technicznej wydrukowania formularza w wersji kolorowej, dlatego należy przygotować formularz z logotypami monochromatycznymi, wydrukować go i przekazać uczniowi do wypełnienia. Dlatego formularz zgłoszeniowy należy potraktować jako dokumentację projektową, która może być oznaczona monochromatycznie. Potwierdza to następujący zapis z Podręcznika wnioskodawcy i beneficjenta Funduszy Europejskich na lata 2021-2027 w zakresie informacji i promocji (punkt c):

„Achromatycznych zestawień znaków (bez znaku barw RP) możesz użyć, jeżeli:

a) nie ma ogólnodostępnych możliwości technicznych zastosowania oznaczeń pełnokolorowych ze względu np. na materiał, z którego wykonano przedmiot np. kamień, mosiądz, brąz lub jeżeli zastosowanie technik pełnokolorowych znacznie podniosłoby koszty,

b) zastosowanie wersji pełnokolorowych nie jest możliwe ze względu na charakter otoczenia (miejsce kultu lub zabytek),

c) materiały z założenia występują w wersji achromatycznej, np. korespondencja drukowana (jeśli papier firmowy jest wykonany w wersji achromatycznej), dokumentacja projektowa (np. dokumenty przetargowe, umowy, ogłoszenia, opisy stanowisk pracy).”.

Pytanie 3: Księga tożsamości wizualnej mówi o logotypach w wersji granatowej - kiedy można je stosować? Czy wtedy kiedy cały dokument zawiera tylko kolor granatowy i biały?

Odpowiedź 3: Wersja granatowa to tzw. wersja achromatyczna, używamy jej w przypadkach wskazanych w odpowiedzi numer 2.

Pytanie 4: Czy na kolorowym długopisie można zamieścić loga czarno-białe?

Odpowiedź 4: Tak, na kolorowym długopisie można zamieścić logotypy achromatyczne. Potwierdzają to zapisy KARTAY WIZUALIZACJI FUNDUSZY EUROPEJSKICH DLA WARMII I MAZUR 2021-2027:

 „W sytuacji, gdy nie jest możliwe zastosowanie znaków FE, UE i znaku barw RP w wersji kolorowej, z przyczyn technicznych lub z uwagi na zastosowanie tylko jednego koloru druku (czarnego), np. do druku dokumentów, można stosować zestawienia achromatyczne znaku FE i UE (oprócz znaku barw RP). Wtedy także wszystkie znaki dodatkowe muszą występować w wersji achromatycznej.  Podobnie w przypadku czarnych nadruków na kolorowym tle, np. na kolorowych tkaninach, długopisach, gdy ze względów technicznych i finansowych stosowany jest druk jednokolorowy, można wykorzystać achromatyczną wersję zestawienia”.

Pytanie 5: Na jakich dokumentach dot. zatrudnienia podczas realizacji projektu ( umowa o pracę, zakres czynności, oświadczenia np. o zapoznaniu się z regulaminem pracy/wynagradzania, organizacyjnym, innego typu oświadczenia np. o spełnianiu obowiązku alimentacyjnego, informacja dodatkowa, RODO, informacja o równym traktowaniu, itp.) należy umieścić ciąg logotypów?

Odpowiedź 5: Nie jest jasno określone na jakich dokumentach należy zamieszczać logotypy. Dobrą praktyką jest dodawanie na wszystkich dokumentach, które są związane z zatrudnieniem pracownika i będą sprawdzane przez kontrolę.

Muszą być na dokumentach określających zadania pracownika, takich jak: zakres czynności, umowa, która zawiera informację o wysokości wynagrodzenia wypłacanego z projektu, itp.

Reasumując rekomendujemy zamieszczanie logotypów na wszystkich dokumentach związanych z zatrudnieniem pracownika.

Pytanie 6: Jeżeli na dokumentach chcemy zamieścić logo swojej firmy (beneficjenta) poza ciągiem wymaganych znaków czy musi spełnić jakieś wymagania odnośnie np. wielkości?

Odpoweidź 6:  W zestawieniu znaków (logotypach) nie można umieszczać znaków wykonawców, którzy realizują projekt. Inne znaki jeśli są potrzebne można umieścić poza zestawieniem znaków. Natomiast jeżeli na materiale występują inne znaki nie mogą one być większe od symbolu (flagi) Unii Europejskiej.

Reasumując: można zamieścić logo beneficjenta, ale nie w ciągu znaków. Najlepiej zamieścić w ten sposób, że np. logotypy są na górze dokumentu, a logo beneficjenta na dole, czyli z zachowaniem wyraźnej odległości.

 

Projekty strategiczne

 


Jeśli po przeczytaniu „Podręcznika wnioskodawcy i beneficjenta...” oraz poniższych pytań i odpowiedzi, nadal masz wątpliwości związane z wypełnianiem obowiązków informacyjno-promocyjnych, napisz do nas na adres pytaniafe@warmia.mazury.pl

 

Pytanie 1: Przygotowujemy się do realizacji projektu strategicznego województwa, ale nie mamy podpisanej umowy o dofinansowanie. Obecnie pracujemy nad dokumentacją przetargową dotyczącą strony internetowej, którą tworzymy wyłącznie na potrzeby projektu. Po analizie „Podręcznika wnioskodawcy i beneficjenta...” pojawiła się wątpliwość co do konieczności oznakowania dokumentacji już na tym etapie. „Podręcznik…” nakłada obowiązek oznakowania projektu od momentu uzyskania dofinansowania tj. podpisania umowy o dofinansowanie lub wydania decyzji o dofinansowaniu. Mając na uwadze umocowanie projektu w dokumentacji programowej, czy już na tym etapie powinniśmy umieszczać logotypy unijne na dokumentacji projektowej?

Odpowiedź 1: Podręcznik wnioskodawcy i beneficjenta Funduszy Europejskich na lata 2021-2027 w zakresie informacji i promocji” jednoznacznie wskazuje, że obowiązki informacyjno-promocyjne, w tym związanie z oznaczeniem projektu, powstają „od momentu uzyskania dofinansowania, tj. podpisania umowy o dofinansowanie lub wydania decyzji o dofinansowaniu”. Jedynym odstępstwem jest sytuacja, w której instytucja przyznająca dofinasowanie wskaże wcześniejszy termin, od którego wnioskodawca, potencjalny beneficjent musi stosować ww. obowiązki. Zatem na etapie tworzenia dokumentacji, a przed podpisaniem dokumentu przyznającego dofinansowanie (uchwały, czy umowy), oznaczanie dokumentów jest zabronione.

Inne

 


Jeśli po przeczytaniu „Podręcznika wnioskodawcy i beneficjenta...” oraz poniższych pytań i odpowiedzi, nadal masz wątpliwości związane z wypełnianiem obowiązków informacyjno-promocyjnych, napisz do nas na adres pytaniafe@warmia.mazury.pl

 

Pytanie 1: Czy spełnienie obowiązków informacyjno-promocyjnych spoczywa także na partnerze czy tylko na beneficjencie?

Odpowiedź 1: Spełnienie obowiązków informacyjno-promocyjnych spoczywa na beneficjencie. Jako beneficjent, który realizuje projekt z Funduszy Europejskich, masz obowiązek informowania opinii publicznej, uczestników i odbiorców ostatecznych projektu o uzyskanym dofinansowaniu. Beneficjent odpowiada przed Instytucją Zarządzającą za spełnienie obowiązków informacyjno-promocyjnych, jednakże w ramach umowy partnerskiej z partnerami projektu może scedować spełnienie określonych zadań w temacie komunikacji.

Pytanie 2: Czy tworząc ulotki dotyczące projektu trzeba wykorzystywać wizualizację tj. kolorystykę, czcionki, schematy dostępne w Księdze tożsamości wizualnej marki FE, czy można je stworzyć wg własnego pomysłu i kolorystyki.

Odpowiedź 2: Beneficjent tworząc ulotkę lub inne materiały informacyjne musi zamieścić na nich tylko logotypy. To jest jedyny obowiązek graficzny jaki musi spełnić