FAQ – najczęściej zadawane pytania, związane z wypełnianiem obowiązków informacyjno-promocyjnych
Strona internetowa i media społecznościowe
|
|
Pytanie 10: Proszę o doprecyzowanie kwestii dotyczących działań informacyjno-promocyjnych. Z wytycznych wynika, że informacje o projekcie powinny być publikowane zarówno na stronie internetowej beneficjenta, jak i w jego mediach społecznościowych. Czy w zakresie mediów społecznościowych dopuszczalne będzie zamieszczanie informacji o projekcie na profilach […] (jednostki uczelni zajmującej się przygotowaniem dokumentacji projektowej i realizacją projektów)? Na głównej stronie uczelni znajdować się będzie odnośnik do tych mediów. Jednocześnie informuję, że planowane jest prowadzenie dedykowanej podstrony w ramach witryny uczelni, na której systematycznie umieszczane będą informacje o projekcie, adekwatnie do postępu jego realizacji. Czy taki sposób realizacji obowiązków informacyjno-promocyjnych będzie wystarczający i zgodny z obowiązującymi wytycznymi?
Odpowiedź 10: Jednym z obowiązków informacyjno-promocyjnych beneficjenta jest umieszczenie opisu projektu zarówno na stronie internetowej (jeśli posiada) i w mediach społecznościowych. Opis projektu wraz z logotypami musi być umieszczony na stronie – nie może być to odnośnik do posta w mediach społecznościowych. Dobrą praktyką stosowaną przez beneficjentów jest utworzenie podstrony, na której zebrane są opisy wszystkich realizowanych projektów. Opisy, co do zasady, powinny być publikowane na stronie głównej beneficjenta (nie stronie jednostki podległej) lub na innej stronie wskazanej we wniosku o dofinansowanie.
W przypadku mediów społecznościowych opis wraz z logotypami powinien również być opublikowany na głównym profilu lub innym wskazanym we wniosku o dofinansowanie. Logotypy powinny być widoczne bez konieczności kliknięcia i rozwinięcia grafiki, a opis powinien być w treści posta. Nie rekomendujemy, z uwagi na zasady dostępności treści, publikacji skanów dokumentów czy opisów w formie zdjęć.
Umieszczenie opisów na stronie głównej i głównym profilu w mediach społecznościowych (lub innym wskazanym we wniosku) nie wyklucza utworzenia dedykowanej projektowi strony lub profilu w mediach społecznościowych. Wymagane elementy opisu wymienione zostały w Podręczniku (31.10.2025 r.).
Pytanie 9: Czy jako PCRP musimy mieć oddzielną stronę czy wystarczy tylko wyodrębnić oddzielną zakładkę?
Odpowiedź 9: Jeżeli PCPR posiada stronę internetową, to wystarczy wyodrębnić zakładkę. UWAGA – proszę pamiętać, że treści tam zamieszczane muszą być oznaczone logotypami (31.10.2025).
Pytanie 8: Czy informacje i oznaczenia na stronie www beneficjenta (niefinansowanej z projektu) mają zostać utrzymane tylko do końca realizacji projektu czy do końca okresu trwałości?
Odpowiedź 8: Do końca realizacji projektu, ponieważ jest to działanie bezkosztowe. Jednocześnie rekomendujemy nie usuwać informacji ze strony beneficjenta od razu po zakończeniu realizacji projektu. (16.09.2025)
Pytanie 7: Czy partnerzy projektu zobowiązani są do zakładania kont w mediach społecznościowych?
Odpowiedź 7: Obowiązek dotyczący publikacji opisu projektu na stronie internetowej i w mediach społecznościowych ciąży na beneficjencie projektu. Beneficjent może w razie potrzeby zobowiązać także partnerów do realizacji tego obowiązku, jeśli uzna, że jest to zasadne w przypadku tego projektu. (22.07.2025)
Pytanie 6: Czy założony przez beneficjenta profil w mediach społecznościowych, utworzony wyłącznie na potrzeby projektu ma zostać utrzymany tylko do końca realizacji projektu czy do końca okresu trwałości?
Odpowiedź 6: Do końca realizacji projektu, ponieważ jest to działanie bezkosztowe. Jednocześnie rekomendujemy nie usuwać profilu w mediach społecznościowych od razu po zakończeniu realizacji projektu. (12.05.2025)
Pytanie 5: Czy beneficjent musi umieszczać opis projektu zarówno na stronie internetowej, jak i w mediach społecznościowych, skoro w rozporządzeniu ogólnym jest wskazane, że na stronie lub na profilu w mediach społecznościowych? Czy jest określony sposób publikowania treści w mediach społecznościowych?
Odpowiedź 5: Jeśli beneficjent prowadzi stronę internetową i profil w mediach społecznościowych, to tak. Jeśli nie posiada strony, zamieszcza opis tylko na profilu w mediach społecznościowych. Jeśli go nie posiada – musi założyć taki profil. Sposób publikowania treści w mediach społecznościowych nie jest narzucony, należy natomiast zawrzeć wszystkie obowiązkowe elementy opisu projektu – rozdział 11.1. Podręcznika (28.04.2025).
Pytanie 4: W jaki sposób mamy weryfikować informacje i oznaczenia w mediach społecznościowych? Czy zostaną nam utworzone konta służbowe?
Odpowiedź 4: Rekomendujemy pracować na screenach/ wydrukach przygotowanych przez beneficjentów lub podczas kontroli poprosić Beneficjenta, żeby pokazał fizycznie, gdzie w Internecie znajdują się niezbędne informacje (11.03.2025).
Pytanie 3: W kwestiach związanych z obowiązkami dotyczącymi promocji projektów realizowanych w ramach inicjatywy Innowacyjny MOF Ełk, tj.:
- Startup HUB,
- Innowacyjny MŚP.
Czy jako realizator, tj. Park Naukowo-Technologiczny w Ełku, jesteśmy zobowiązani do samodzielnego spełnienia wymogów beneficjenta w zakresie promocji, czy też wszelkie działania promocyjne, takie jak strona internetowa, media społecznościowe itp., muszą być dublowane również na kanałach Urzędu Miasta?
Odpowiedź 3: Obowiązek dotyczący publikacji opisu projektu na stronie internetowej i w mediach społecznościowych ciąży na beneficjencie projektu. Beneficjent może w razie potrzeby zobowiązać także partnerów do realizacji tego obowiązku, jeśli uzna, że jest to zasadne w przypadku tego projektu.
Dobrą praktyką jest to, żeby również realizator Park Naukowo-Technologiczny w Ełku również zamieścił takie informacje (3.02.2025).
Pytanie 2: Beneficjent ma stronę internetową, gdzie będą zamieszczane informacje o projekcie – gdzie powinny pojawić się loga – czy powinny być na stronie głównej, czy tylko na podstronie dotyczącej projektu, czy muszą być u góry strony?
Odpowiedź 2: Logotypy związane z Funduszami Europejskimi, barwami RP i Unią Europejską muszą pojawić się na Państwa stronie internetowej, ale nie ma wymogu, by były umieszczone na stronie głównej. Powinny one być widoczne na podstronie poświęconej projektowi, na której umieścisz opis projektu. Kluczowe jest, aby były one umieszczone w widocznym miejscu na tej stronie, ale nie ma obowiązku, aby znajdowały się na samej górze strony.
Pytanie 1: Jestem beneficjentem i nie posiadam strony internetowej. Czy muszę ją założyć?
Odpowiedź 1: W tym przypadku założenie strony internetowej nie jest obowiązkowe. Od momentu podpisania umowy o dofinansowanie obowiązkowe jest posiadanie i prowadzenie profilu w mediach społecznościowych (przynajmniej jeden profil).
Jeżeli natomiast beneficjent posiada już stronę internetową, należy na niej zamieścić zestaw wymaganych informacji.
Minimalny zakres informacji, obowiązkowy dla każdego projektu, który należy zamieścić na stronie internetowej (jeżeli jest) i mediach społecznościowych:
• tytuł projektu lub jego skróconą nazwę (maksymalnie 150 znaków),
• podkreślenie faktu otrzymania wsparcia finansowego z Unii Europejskiej czyli: znak Funduszy Europejskich, znak barw Rzeczypospolitej Polskiej i znak Unii Europejskiej,
• zadania, działania, które będą realizowane w projekcie (opis, co zostanie zrobione, zakupione etc.),
• grupy docelowe (do kogo skierowany jest projekt, kto z niego skorzysta),
• cel lub cele projektu,
• efekty, rezultaty projektu (jeśli opis zadań, działań nie zawiera opisu efektów, rezultatów),
• wartość projektu (całkowity koszt projektu),
• wysokość wkładu Funduszy Europejskich,
• hasztagi: #FunduszeUE lub #FunduszeEuropejskie – w nowej wersji „Podręcznika wnioskodawcy i beneficjenta...” wymóg hasztagów został zniesiony (dokument z 24.03.2025 r.) .
Dodatkowo rekomendujemy też zamieszczanie zdjęć, grafik, materiałów audiowizualnych oraz harmonogramu projektu, prezentującego jego główne etapy i postęp prac.