Zgłaszanie podejrzeń o niezgodności z Kartą Praw Podstawowych

W celu zagwarantowania przestrzegania praw i wolności określonych w Karcie Praw Podstawowych, istnieje możliwość zgłoszenia podejrzenia o niezgodności z Kartą Praw Podstawowych projektów lub działań realizowanych przez beneficjenta, Instytucję Zarządzającą FEWiM 2021-2027, Instytucję Pośredniczącą - Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie lub Instytucję Pośredniczącą - Warmińsko-Mazurską Agencję Rozwoju Regionalnego S.A. w Olsztynie.

Kto może przekazać zgłoszenie? 

Uczestnicy projektów, ostateczni odbiorcy, wnioskodawcy, beneficjenci lub inne osoby/podmioty bezpośrednio dotknięte działaniami naruszającymi Kartę Praw Podstawowych, czyli posiadający interes faktyczny (tj. potrzebę zrealizowania swojego uprawnienia lub obowiązku) mogą przekazywać zgłoszenia dotyczące podejrzeń o niezgodności projektów lub działań IZ/IP z Kartą Praw Podstawowych.

Jednocześnie, każdy – w tym również organizacje pozarządowe działające na rzecz dostępności lub równego traktowania – może poinformować beneficjenta, Instytucję Zarządzającą, Instytucje Pośredniczące lub Rzecznika Funduszy Europejskich o zauważonych problemach, nieprawidłowościach czy błędach związanych ze stosowaniem Karty Praw Podstawowych.

Jak i gdzie składać zgłoszenia?

Zgłoszenia o podejrzeniu niezgodności projektów/działań z Kartą Praw Podstawowych mogą być kierowane:

1)      w przypadku działań beneficjenta projektu realizowanego na podstawie umowy o dofinansowanie projektu/decyzji o dofinansowaniu projektu zawartej z Instytucją Zarządzającą lub Instytucją Pośredniczącą:

-        pisemnie z dopiskiem „Zgłoszenie niezgodności z KPP” na adresy właściwej Instytucji Zarządzającej/Instytucji Pośredniczącej (znajdujące się w zakładce Skontaktuj się) lub na skrzynkę nadawczą e-PUAP: /UMWWIM/SkrytkaESP (w przypadku Instytucji Zarządzającej),

-        pocztą elektroniczną na adresy mailowe tych instytucji (znajdujące się w zakładce Skontaktuj się), wpisując temat wiadomości „Zgłoszenie niezgodności z KPP”,

-        w innej formie - jeśli wynika to ze szczególnych potrzeb komunikacyjnych zgłaszającego;

2)      w przypadku działań Instytucji Pośredniczącej Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Olsztynie lub Instytucji Pośredniczącej Warmińsko-Mazurskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A. w Olsztynie lub projektów własnych realizowanych przez te instytucje:

-        pisemnie z dopiskiem „Zgłoszenie niezgodności z KPP” na adres Departamentu Nadzoru Właścicielskiego i Monitorowania Wydatków: ul. Partyzantów 24, 10-521 Olsztyn lub na skrzynkę nadawczą e-PUAP: /UMWWIM/SkrytkaESP,

-        pocztą elektroniczną na adres: dc@warmia.mazury.pl, wpisując temat wiadomości „Zgłoszenie niezgodności z KPP”,

-        w innej formie - jeśli wynika to ze szczególnych potrzeb komunikacyjnych zgłaszającego;

3)      w przypadku działań Instytucji Zarządzającej lub projektów własnych realizowanych przez tę instytucję:

-        pisemnie z dopiskiem „Zgłoszenie niezgodności z KPP” na adres Rzecznika Funduszy Europejskich przy Instytucji Zarządzającej programem regionalnym Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur 2021-2027: ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn lub na skrzynkę nadawczą e-PUAP: /UMWWIM/SkrytkaESP,

-        pocztą elektroniczną na adres: rzecznikrpo@warmia.mazury.pl, wpisując temat wiadomości „Zgłoszenie niezgodności z KPP”,  

-        w innej formie - jeśli wynika to ze szczególnych potrzeb komunikacyjnych zgłaszającego;

4)      w każdym przypadku lub w razie wątpliwości co do właściwego adresata zgłoszenia:

-        pisemnie z dopiskiem „Zgłoszenie niezgodności z KPP” na adres Koordynatora ds. Karty Praw Podstawowych: Departament Polityki Regionalnej, ul. Kościuszki 89/91, 10-554 Olsztyn lub na skrzynkę nadawczą e-PUAP: /UMWWIM/SkrytkaESP,

-        pocztą elektroniczną na adres: koordynacjafewim@warmia.mazury.pl, wpisując temat wiadomości „Zgłoszenie niezgodności z KPP”,

-        w innej formie - jeśli wynika to ze szczególnych potrzeb komunikacyjnych zgłaszającego.

W zgłoszeniu prosimy o ujęcie następujących informacji umożliwiających jego rozpatrzenie:

  • imię i nazwisko zgłaszającego (lub nazwę podmiotu),
  • dane do kontaktu zgłaszającego,
  • numer projektu (jeśli dotyczy),
  • opis sprawy wraz z ewentualnymi załącznikami (np. w postaci dokumentów) dotyczącymi zgłoszenia,
  • opis interesu faktycznego (tj. potrzeby zrealizowania swojego uprawnienia lub obowiązku)

Zgłoszenia niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz danych kontaktowych umożliwiających udzielenie odpowiedzi pozostawia się bez rozpatrzenia.

Czas rozpatrzenia zgłoszenia

Zgłoszenia o podejrzeniu niezgodności projektów/działań z Kartą Praw Podstawowych będą rozpatrywane w terminie 2 miesięcy od ich wpływu. W uzasadnionych i skomplikowanych przypadkach termin może zostać wydłużony, o czym podmiot/osoba składający/a zgłoszenie zostanie poinformowany/a.

Pozostałe informacje

Zgłoszenie o podejrzeniu niezgodności projektów/działań z Kartą Praw Podstawowych podejmowanych przez IZ/IP lub beneficjenta nie zastępuje istniejącego systemu ochrony praw podstawowych opartego o sądy oraz odrębny mechanizm działania Rzecznika Praw Obywatelskich w oparciu o wnioski podmiotów indywidualnych.

Szczegółowe informacje o zgłoszeniach dotyczących naruszenia praw i wolności określonych w KPP znajdziesz w rozdziale VII Samooceny spełnienia warunku Stosowanie Karty praw podstawowych.